روش نمونه گیری
در این تحقی هم مدرسه وهم دانش آموزان به صورت کانلا تصادفی انتخاب شده اند که اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت آن ها را پیشنهاد دادهاند دانش آموزان نیز به صورت تصادفی جهت انجام آزمون انتخاب شدند .
روش جمع آوری اطلاعات
در این تحقیق دو روش کتابخانه این و پرسشنامه ایی است در بخش کتابخانه ایی از منابع موجود نمونه برداری می شود که در فصول پیشین به مطالبی از آن منابع اشاره کرده در روش پرسشنامه ایی با پر کردن پرسشنامه توسط ۳۰ نفر از دانش آموزان سنین ۱۵ تا ۱۷ ساله دختر که در مقطع متوسط رشته علوم انسانی درس می خوانند نتیجه گیری می شود
ابزار تحقیق
ابزار مورد تحقیق پرسشنامه اول عزت نفس ( کوپراسمیت ) با مقیاس در جه یندی بلد و خیر شامل ۵۸ سوال میباشد و پرسشنامه دوم تأیید خویشتن ( راتوس ) با مقیاس درجه بندی کاملا درست ، درست ، تا اندازه ای درست ، تا اندازه ای غلط ، غلط ، کاملا غلط که شامل ۳۰ سوال میباشد و پرسشنامه سوم اندازه گیری نگرشهای صمیمانه با مقیاس درجه بندی کاملا مخالف ، تا اندازه ای مخالف ، بدون نظر ، تا اندازه ای موافق ، کاملا موافق که شامل ۵۰ سوال میباشد.
اعتبار و روانی ابزار تحقیق
همه آزمونهای به کار رقته در این تحقیق شرایط تهیه شدن را پشت سر گذاشته بشدت کنترل شده است بنا براین نتایج حاصل از آن ها با نتایج آزمونهایی که خیلی اعتبار دارند و در تمام دنیا شناخته شده اند قابل مقایسه خواهد بود نشانه هایی که در آزمونهای این تحقیق خواهید یافت وهدف آن ها تفسیر نتایج شما است درهم موارد بر پاسخهای صدها مرد و زن استوار است وقتی به یکی از این آزمونها پاسخ می دهید در واقع می خواهید خودتان را با دیگران مقایسه کنید زیرا اهنجار ها از اجرای آزمونها در گروههای وسیع به دست آمده است این هنجارها اطلاعاتی به مراتب بیشتر از نظر من یا نظر سازنده یک آزمون معین منعکس میکنند زیرا هنجارها عبارتند از میانگینها یا در صدهایی ک از اجرای آزمونها در گروههای وسیع به دست میآید اعتبار این آزمونها ، با بهره گرفتن از روش اجرای مجدد ، در همه موارد بالاتر از ۷۰% بوده است برای بررسی روایی بین نتایج آن ها و نتایج سایر آزمونهای شناخته شده و معتبر ضریب همبستگی نزدیک به ۸۰% به دست آمده است بررسی بالینی و مشاهدات روان شناختی نیز روایی این آزمونها را تأیید کردهاست بنابرین نباید در استفاده از آن ها تردید به خود راه داد پس می توان نتیجه گرفت که آزمون های به کار رفته در این تحقیق پایایی لازم را دارا هستند و میتواند به عنوان ابزار جمع آوری مورد نیاز در تحقیق مورد استفاده قرار گیرد
روش آماری
در این تحقیق من از روش ضریب همبستگی پیرسون استفاده کردم .
فصل چهارم
جدول ۱-۴ : نمرات خام آزمودنی ها از پرسش نامه نگرش صمیمانه والدین و عزّت نفس در بین جوانان
xy
y
x
ردیف
۳۸۰۰
۱۴۴۴
۱۰۰۰
۳۸
۱۰۰
۱
۴۳۲۰
۱۲۹۶
۱۴۴۰۰
۳۶
۱۲۰
۲
۵۸۰۱۸
۲۳۰۴
۱۴۶۴۱
۴۸
۱۲۱
۳
۶۰۲۷
۱۶۸۱
۲۱۶۰۹
۴۱
۱۴۷
۴
۵۶۰۰
۱۶۰۰
۱۹۶۰۰
۴۰
۱۴۰
۵
۴۹۷۸
۱۴۴۴
۱۷۱۶۱
۳۸
۱۳۱
۶
۴۳۹۲
۱۲۹۶
۱۴۸۸۴
۳۶
۱۲۲
۷
۵۸۸۰
۱۷۶۴
۱۹۶۰۰
۴۲
۱۴۰
۸
۶۰۵۶
۲۳۰۴
۱۶۱۲۹
۴۸
۱۲۷
۹
۵۷۰۰
۱۴۴۴
۲۲۵۰۰
۳۸
۱۵۰
۱۰
۴۴۱۶
۱۰۲۴
۱۹۰۴۴
۳۲
۱۳۸
۱۱
۶۶۲۴
۲۳۰۴
۱۹۰۴۴
۴۸
۱۳۸
۱۲
۵۱۱۲
۱۲۹۶
۲۰۱۶۴
۳۶
۱۴۲
۱۳
۶۲۱۶
۱۷۶۴
۲۱۹۰۴
۴۲
۱۴۸
۱۴
۶۷۶۸
۲۳۰۴
۱۹۸۸۱
۴۸
۱۴۱
۱۵
۵۹۰۴
۱۲۹۶
۲۶۸۹۶
۳۶
۱۶۴
۱۶
۶۸۸۸
۱۷۶۴
۲۶۸۹۶
۴۲
۱۶۴
۱۷
۶۰۰۴
۱۴۴۴
۲۴۹۶۴
۳۸
۱۵۸
۱۸
۶۰۰۴
۱۴۴۴
۲۴۹۶۴
۳۸
۱۵۸
۱۹
۷۰۵۶
۱۷۶۴
۲۸۲۲۴
۴۲
۱۶۸
۲۰
۵۸۸۰
۱۷۶۴
۱۹۶۰۰
۴۲
۱۴۰
۲۱
۴۸۳۰
۱۲۲۵
۱۹۰۴۴
۳۵
۱۳۸
۲۲
۵۱۸۰
۱۲۲۵
۲۱۹۰۴
۳۵
۱۴۸
۲۳
۶۷۱۶
۲۱۱۶
۲۱۳۱۶
۴۶
۱۴۶
۲۴
۶۴۴۰
۲۱۱۶
۱۹۶۰۰
۴۶
۱۴۰
۲۵
۷۵۶۰
۱۷۶۴
۳۲۴۰۰
۴۲
۱۸۰
۲۶
۵۲۰۰
۱۶۰۰
۱۶۹۰۰
۴۰
۱۳۰
۲۷
۵۲۴۴
۱۴۴۴
۱۹۰۴۴
۳۸
۱۳۸
۲۸
۵۷۹۶
۱۷۶۴
۱۹۰۴۴
۴۲
۱۳۸
۲۹
۶۲۴۸
۱۹۳۶
۲۰۱۶۴
۴۴
۱۴۲
۳۰
۱۷۲۶۸۷
۴۸۴۹۱
۴۷۶۱۹۱
۱۲۱۷
۴۲۵۷
یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها
همان طور که مشاهده میگردد جهت آزمون فرضیه تحقیق و بررسی رابطه بین نگرش صمیمانه والدین و عزّت نفس در بین جوانان از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده که نتایج آن در جدول ۲-۴ آورده شده است.
جدول ۲-۴: بررسی رابطه بین نگرش صمیمانه والدین و عزت نفس
تعداد
آزمودنیها
ضریب همبستگی
t جدول
df
سطح معنی دار
۳۰
جوانان
۸۷۶/۰
۶۷۱/۲
۲۹
۰۵/۰
همان طور که ملاحظه گردید چون ضریب همبستگی به دست آمده برابر ۸۷۶/۰ است پس می توان گفت که فرضیه تحقیق مورد تأیید قرار گرفته است و سطح معنی داری آن برابر p>0/05 است و نتیجه اینکه رابطه و نگرش صمیمانه والدین در بالا بودن عزت نفس نوجوانان و جوانان میتواند نقش بسزایی داشته باشد.