۱۲۰۰۳۱/۰۳۹/۰-۰۰۳/۰۵۵/۰-
سبک اسنادی
پایدار – ناپایدار
با توجه به داده های به دست آمده در جدول ۴-۷ ، ضریب همبستگی به دست آمده (۵۵/۰- r= ( بین سبک اسنادی پایدار – ناپایدار و پیشرفت تحصیلی در سطح ۰۱/۰= α نشانگر رابطه منفی و معنادار است. بنابرین فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود. و با ۹۹% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین ضریب همبستگی به دست آمده (۳۹/۰- r= ( بین سبک اسنادی پایدار – ناپایدار و عزت نفس در سطح ۰۵/۰= α معنادار است. بنابرین فرضیه پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین دو متغیر تأیید می شود. و با ۹۵% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضیه سوم: بین سبک های اسنادی کلی- اختصاصی و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.
بر طبق یافته های مندرج در جدول شماره۴-۵، ضریب همبستگی (۵۴/۰) که در سطح معناداری (۰۵/۰) بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی و پیشرفت تحصیلی به دست آمده، نشانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین سبک اسناد کلی – اختصاصی و پیشرفت تحصیلی میباشد. همچنین نتایج جدول ۴-۸ نشان میدهد که بین سبک اسناد کلی – اختصاصی و پیشرفت تحصیلی همبستگی (۴۴/۰) در سطح معناداری (۰۵/۰) وجود دارد. ضریب به دست آمده نشانگر همبستگی منفی و معنادار بین دو متغیر در موقعیت میباشد. بنابرین فرضیه پژوهشی تأیید می شود و بین سبک اسنادی پایدار- ناپایدار و پیشرفت تحصیلی همبستگی وجود دارد. که این یافته با یافته های زارعی (۱۳۸۰)، ذکایی (۱۳۸۹)، رضایی مقدم و رستمی(۱۳۸۹)، اوزولینز (۲۰۰۳)، و گارنفرید و بارتلتو (۱۹۷۴) هم سویی دارد. یافته ها نشان میدهد دانش آموزانی که از پیشرفت تحصیلی بالایی برخوردارند موفقیت ها و وقایع مثبت را به عوامل کلی یا عمومی نسبت میدهند یعنی دارای اسنادهای عام برای وقایع مثبت هستند، به عبارتی اسناد موفقیت ها به عوامل کلی و عمومی با افزایش پیشرفت تحصیلی توأم است. همچنین، یافته ها نشان میدهد که دانش آموزانی با پیشرفت تحصیلی بالا شکست ها را به عوامل خاص و ویژه نسبت میدهند.
جدول شماره (۴-۵): همبستگی بین سبک اسنادی کلی- اختصاصی با پیشرفت تحصیلی و عزت نفس
عزت نفس
پیشرفت تحصیلی
متغیر
تعدادنمونه
سطح معناداری
ضریب همبستگی پیرسون
سطح معناداری
ضریب همبستگی پیرسون
آزمون
۱۲۰
۰۴۱/۰
۳۴/۰
۰۳۵/۰
۵۴/۰
سبک اسنادی
کلی – اختصاصی
با توجه به داده های به دست آمده در جدول ۴-۵ ، ضریب همبستگی به دست آمده (۵۴/۰ r= ( بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی و پیشرفت تحصیلی در سطح معناداری ۰۵/۰= α نشانگر رابطه مثبت و معنادار میباشد. بنابرین فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود. و با ۹۵% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین ضریب همبستگی به دست آمده (۳۴/۰ r=) بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی و عزت نفس در سطح معناداری ۰۵/۰= α نشانگر رابطه مثبت و معنادار میباشد. بنابرین فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود. و با ۹۵% اطمینان میتوان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد.
جدول شماره (۴-۸): همبستگی بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی
عزت نفس
پیشرفت تحصیلی
متغیر
تعدادنمونه
سطح معناداری
ضریب همبستگی پیرسون
سطح معناداری
ضریب همبستگی پیرسون
آزمون
۱۲۰
۰۱۱/۰
۵۲/۰-
۰۲۵/۰
۴۴/۰-
اسناد
کلی – اختصاصی
با توجه به داده های به دست آمده در جدول ۴-۸ ، ضریب همبستگی به دست آمده (۴۴/۰-r= ( بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی و پیشرفت تحصیلی در سطح معناداری ۰۵/۰= α نشانگر رابطه منفی و معنادار میباشد. بنابرین فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود و با ۹۵% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد.و همچنین ضریب همبستگی به دست آمده (۵۲/۰-r= ( بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی و عزت نفس در سطح معناداری ۰۵/۰= α نشانگر رابطه منفی و معنادار میباشد. بنابرین فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود رابطه رد می شود و با ۹۵% اطمینان می توان گفت که بین این دو متغیر رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه چهارم: بین سبک اسناد درونی – بیرونی و عزت نفس رابطه وجود دارد.
بر طبق یافته های مندرج در جدول شماره۴-۳، ضریب همبستگی (۵۷/۰) در سطح معناداری (۰۵/۰) بین سبک اسناد درونی – بیرونی و عزت نفس به دست آمده، نشانگر وجود رابطه مثبت و معناداری بین سبک اسناد درونی – بیرونی و عزت نفس میباشد. همچنین نتایج جدول ۴- ۶ نشان میدهد که بین سبک اسناد درونی – بیرونی و عزت نفس همبستگی (۴۵/۰-) در سطح معناداری(۰۵/۰) وجود دارد. ضریب به دست آمده نشانگر همبستگی منفی و معنادار بین دو متغیر میباشد. بنابرین فرضیه پژوهشی تأیید می شود و بین سبک اسنادی درونی – بیرونی عزت نفس همبستگی وجود دارد. این یافته با یافته های زارعی (۱۳۸۰)، ذکایی (۱۳۸۹)، بیابانگرد (۱۳۷۲)، کریمی(۱۳۷۵)، اوزولینز (۲۰۰۳)، و گارنفرید و بارتلتو (۱۹۷۴) هم سویی دارد. یافته های پژوهش حاضر نشان میدهد دانش آموزانی چنانچه در عملکرد تحصیلی موفقیتی حاصل کنند با اسناد آن به عوامل درونی عزت نفس و احساس ارزشمندی خود را افزایش میدهند. اما در صورت اینکه در عملکرد تحصیلی دچار شکست شوند، با انکار مسئولیت عملکرد خود (با اسناد به عوامل خارجی) از کاهش شدید عزت نفس و عزت نفس خویش اجتناب میکنند.
طبق جداول فرضیه اول
فرضیه پنجم: بین سبک اسناد پایدار- ناپایدار و عزت نفس رابطه وجود دارد.
بر طبق یافته های مندرج در جدول شماره۴-۴، ضریب همبستگی (۶۳/۰) که در سطح معناداری (۰۵/۰) بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار و عزت نفس به دست آمده نشانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار و عزت نفس میباشد. همچنین نتایج جدول ۴- ۷ نشان میدهد که بین سبک اسناد پایدار – ناپایدار و عزت نفس همبستگی (۳۹/۰-) در سطح معناداری (۰۵/۰) وجود دارد. ضریب به دست آمده نشانگر همبستگی منفی و معنادار بین دو متغیر سبک اسناد پایدار – ناپایدار و عزت نفس میباشد. بنابرین فرضیه پژوهشی تأیید می شود و بین سبک اسنادی پایدار – ناپایدار و عزت نفس همبستگی وجود دارد. این یافته با یافته های پژوهش اوزولینز (۲۰۰۳)، و زارعی (۱۳۸۰)، ذکایی (۱۳۸۹)، بیابانگرد (۱۳۷۲)، کریمی(۱۳۷۵)، هم سویی دارد. یافته های پژوهش نشان داد که چنانچه عملکرد دانش آموزان با انتظار آن ها هماهنگ باشد، آن را با عوامل پایدار مثل استعداد نسبت میدهند که موجب اتکا به تواناییشان و افزایش عزت نفس شان می شود. نتایج همچنین نشان داد که چنانچه عملکرد دانش آموزان هماهنگ با انتظار آن ها نباشد آن را به عوامل ناپایدار مثل شانس نسبت میدهند که موجب کاهش عزت نفس شان می شود.
طبق جداول فرضیه دوم
فرضیه ششم: بین سبک اسناد کلی- اختصاصی و عزت نفس رابطه وجود دارد.