مقالات تحقیقاتی و پایان نامه | ۲-۴-۲ سوابق خارجی – پایان نامه های کارشناسی ارشد
-
-
- خادمی (۱۳۹۰) در تحقیقی به بررسی عوامل تشکیل دهنده احساس رضایتمندی شغلی و پیامدهای آن درمیان کارکنان نیروی انتظامی شهرستان بهبهان پرداخت. نتایج و پیامدهای احساس رضایت شغلی بر اساس دیدگاه نظریه پردازان مختلف شامل عملکرد شغلی، سلامت جسمانی و روانی، محاسبه / غیبت و ترک شغل میباشد. جامعه تحقیق شامل کارکنان نیروی انتظامی بهبهان و نمونه آماری با بهره گرفتن از ضریب اطمینان ۹۵۰ شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش همبستگی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد رضایتمندی شغلی با حقوق و مزایا، توانمندسازی، امنیت شغلی و رهبری ارتباط مستقیم دارد ولی میان رضایتمندی شغلی با تبیین اهداف و چشم اندازها رابطه معناداری دیده نشد. همچنین میان عوامل تشکیل دهنده رضایتمندی شغلی با عملکرد شغلی، ترک شغل و سلامت جسمانی و روانی ارتباط مستقیم دارد ولی میان عوامل تشکیل دهنده رضایتمندی شغلی با غیبت کارکنان ارتباط معناداری دیده نشد.
-
-
- قلندری (۱۳۹۰) در تحقیقی به بررسی رابطه بین سبک تفکر و نوآوری سازمانی مدیران مدارس شهرستان گچساران پرداخت. برای تحقیق حاضر تعداد ۱۲۰ مدیر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای- سهمیه ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق شامل پرسشنامه سبک تفکر و مقیاس نوآوری سازمانی محقق ساخته بود. برای پایایی این دو ابزار به ترتیب از شیوه باز آزمایی و الفای کرونباخ، برای روایی سازه آن ها نیز به ترتیب از روش اعتبار واگرا و روش (تحلیل ماده) استفاده گردید و در تمام موارد کفایت ابزارها محرزگردید. پس از اجرای ابزارها، داده های به دست آمده در محیط مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج زیر حاصل شد. هیچ یک از متغیرهای پیش بین (سبکهای تفکر) نمیتوانند متغیر ملاک (نوآوری سازمانی) را پیشبینی کنند. هیچ یک از متغیرهای پیش بین (سبکهای تفکر) نمیتوانند متغیر ملاک (بعد فرهنگی نوآوری سازمان) را پیشبینی کنند. حداقل یکی از متغیرهای پیش بین (سبکهای تفکر) میتوانندمتغیر ملاک (بعد ساختاری نوآوری سازمان) را پیشبینی کنند و به منظور تعیین اینکه کدام یک از متغیرهای پیش بین میتوانند متغیر ملاک را پیشبینی نمایند، از ضرایب بتا و سطح معناداری آن ها استفاده شده است. هیچ یک از متغیرهای پیش بین (سبکهای تفکر) نمیتوانند متغیر ملاک (بعد انسانی نوآوری سازمان) را پیشبینی کنند. بین سبکهای تفکر مدیران زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد. تفاوت معناداری بین میزان نوآوری مدیران زن و مرد وجود ندارد. بین مدیران مقاطع مختلف تحصیلی تنها در دو سبک تجربه گرا و واقع گرا تفاوت معنادار وجود دارد و در سایر سبکها (ترکیبی، عمل گرا، آرمان گرا) تفاوت معناداری بین مدیران مقاطع مختلف تحصیلی وجود ندارد.
- هاشمی (۱۳۹۰) در تحقیقی به بررسی ارتباط بین انواع سبک تفکر با خلاقیت و نوآوری مدیران مدارس شهرستان لامرد پرداخت. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و جامعه آماری آن همه مدیران (۱۱۰ نفر) مدارس شهرستان لامرد در سال تحصیلی ۸۷-۸۸ است. با به کارگیری روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، ۹۰ مدیر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این تحقیق از دو ابزار اندازه گیری، پرسشنامه سبک تفکر InQ، (هریسون و برامسون، ۱۹۹۷) و پرسشنامه مقیاس نوآوری سازمانی (زارعی، ۱۳۸۵) استفاده شد. ضریب پایایی آن ها با بهره گرفتن از روش بازآزمایی با فاصله زمانی دو هفته، به ترتیب برابر ۰٫۷۳ و ۰٫۶۷ به دست آمد که در سطح ۰٫۰۱ کاملا معنادار بود. داده های به دست آمده، با نرم افزار آماری SPSS و با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون t مستقل) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که افراد نمونه، بیشتر سبک های تفکر تحلیل گرا و آرمان گرا را ترجیح داده و کمتر از سایر سبک ها استفاده کردهاند. همچنین بین سبک تفکر مدیران مدارس با نوآوری رابطه معناداری وجود دارد و سبک تفکر عمل گرا بیشترین پیشبینی کننده نوآوری سازمانی است β=۰٫۴۵، P-Value0.05. اگرچه میزان نوآوری سازمانی مدیران زن و مرد نسبتا بالا است و تفاوت معناداری میان آن ها وجود ندارد (۰٫۰۵<(P-Value=0.38، اما نتایج حاصل نشان میدهد که تفاوت معناداری بین مدیران زن و مرد در دو بعد از ابعاد نوآوری سازمانی یعنی بعد ساختاری (۰٫۰۱> (P-Value=0.003و فرهنگی (۰٫۰۱>P-Value=0.02) وجود دارد، بدین صورت که میانگین نمرات بعد فرهنگی مردان بیشتر از زنان است؛ و در بعد ساختاری میانگین زنان بیشتر از مردان است.
۲-۴-۲ سوابق خارجی
-
- کاظمی و نارونجا[۳۸] (۲۰۱۵) تحقیقی با عنوان تفکر استراتژیک در رهبران سازمانی با طراحی محیط کار حمایتی انجام دادند. این تحقیق بر روی ۳۵ مدیر میانی و ارشد در کشور فنلاند انجام گرفته است. آن ها در تحقیق خود به این نتایج دست یافتند: برای تقویت فرایند سالم تفکر استراتژیک در تیم های کاری، رهبران و مدیران شرکت ها باید چارچوبی با درنظر گرفتن بهبود رهبری، طرح فضای کاری حمایتی و بهبود تیم های کاری در سازمان پیاده کنند.
-
- مون[۳۹] (۲۰۱۳) تحقیقی با عنوان پیامد ها و نتایج تفکر استراتژیک انجام داد. وی در تحقیق خود به عوامل مؤثر بر تفکر استراتژیک در سطح سازمانی پرداخت. نتایج تحلیل داده های تحقیق نشان میدهد نگرش شرکت ها نسبت به ریسک، تأکید مدیریت ارشد بر تفکر استراتژیک، تیم های درون بخشی و شایستگی های سازمانی بر تفکر استراتژیک در سطح سازمانی تاثیر دارند.
-
- هان[۴۰] و همکاران (۲۰۰۹) در تحقیقی که به بررسی مقایسه ای توانمندسازی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی بین پرستاران با کار دائمی و موقت صورت گرفته است. این پژوهش از نمونه ای ۴۱۶ نفره از پرستاران در ۱۹ بیمارستان انجام گرفته است یافته ها نشان داد که به طور کلی پرستاران با کاردائمی سطوح بالاتری از رضایت شغلی، تعهد سازمانی و توانمندی نسبت به پرستاران به طور موقت برخوردارند.