دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – قسمت 28 – پایان نامه های کارشناسی ارشد
-
- . International Court of Justice, United States Diplomatic and Consular Staff in Tehran “United States of America v. Iran”, Judgment of 24 May 1980, P. 31Available at: http://www.icj-cij.org/docket/files/64/6293.pdf ↑
-
- . پرونده پینوشه نزد دیوان عالی و مجلس اعیان انگلستان، در بخش دوم به تفضیل بررسی خواهد شد. ↑
-
- . Emerich de Vattel ↑
-
- . صدر، جواد، حقوق دیپلماتیک و کنسولی، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دهم، ۱۳۸۹، صفحه ۱۸ ↑
-
- . ضیائی بیگدلی، محمد رضا، حقوق بینالملل عمومی، انتشارات گنج دانش، چاپ بیست و هفتم، ۱۳۸۵، صفحه ۴۲۷ ↑
-
- . میرمحمدی، سیدمصطفی، سوء استفاده از مصونیتهای دیپلماتیک و ضمانت اجرای آن در حقوق بینالملل، نامه مفید، شماره ۳۳، سال هشتم، ۱۳۸۱، صفحه ۱۳۴ ↑
-
- . پیشین ↑
-
- . Representative Theory ↑
-
- . میرمحمدی، سیدمصطفی، پیشین، صفحه ۱۳۹ ↑
-
- . Extra Territorium Theory ↑
-
- . میرمحمدی، سیدمصطفی، پیشین، همان صفحه ↑
-
- . Interest of Function Theory ↑
-
- . Functional Immunity ↑
-
- . Personal Immunity ↑
-
- . کجویان قینی، جواد، پیشین، صفحه ۳۵ ↑
-
- . طبق ماده ۶ قانون مجازات اسلامی: … هر جرمی که مأموران سیاسی (دیپلماتیک) و کنسولی و فرهنگی دولت ایران که از مصونیت سیاسی (دیپلماتیک) استفاده میکنند، مرتکب گردند، طبق قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران مجازات میشوند. ↑
-
- . صدر، جواد، پیشین، صفحه ۳۹ ↑
-
- . Cassese, Antonio,” When May Senior State Officials be Tried for International Crimes? Some Comments on the Congo v. Belgium Case”, European Journal of International Law, Vol. 13 (4), (2002), P. 853 ↑
-
- . Ndombasi Yerodia ↑
-
- . Tutsies ↑
-
- . Kinshasa ↑
-
- . در این قضیه بلژیک با این فرض که وزیر امور خارجه وقت کنگو پیش از تصدی وزارت، جرایم شدید موضوع معاهده ۱۹۴۹ ژنو و جنایات علیه بشریت مرتکب شده و حقوق بینالملل را نقض نموده، قرار جلب او را صادر کرد. ↑
-
- . طرفین دعوی به کنوانسیون وین در خصوص روابط دیپلماتیک مصوب ١٨ آوریل ١٩۶١ و کنوانسیون نیویورک در خصوص مأمورین ویژه مصوب ٨ دسامبر١٩۶٩ استناد کردند. دیوان دریافت هر چند که این کنوانسیونها از برخی جهات نسبت به موضوع مصونیت قابلیت استناد دارد اما مشخصاً مقرراتی در خصوص مصونیت از صلاحیت وزیر امور خارجه ندارند. نتیجتاً دیوان میبایست بر اساس حقوق بینالملل عرفی مبادرت به اخذ تصمیم در این خصوص نماید. ↑
-
- . علوی، سیدمهرداد، مصونیت سران دولتها در حقوق بینالملل، پایاننامه کارشناسی ارشد حقوق بینالملل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، سال ۱۳۸۲، صفحه ۱۰۷ ↑
-
- . Marks, Jonathan H., “Mending the Web: Universal Jurisdiction, Humanitarian Intervention and the Abrogation of Immunity by the Security Council”, Columbia Journal of Transnational Law, Vol. 42, (2004), P. 15 ↑
-
-
- . در سال ۲۰۰۱، قضاتی مانند:Kooijmans, Buergenthal, Higgins در مقالات مختلفی در مورد مصونیت وزیر امور خارجه اظهار نظر کردند و معتقد به عدم مصونیت وزیر امور خارجه بوده و این حق را فقط برای رهبر یک کشور قائل بودند. ↑
-
-
- . Marks, Jonathan H., Op.cit, P. 14 ↑
-
- . در نظریۀ جداگانه قاضی کوروما اظهار داشت : مصونیت وزیر امور خارجه نه تنها ضرورت شغلی است، بلکه امروزه به صورت فزایندهای وی کشور را نمایندگی میکند، حتی اگر چه این موقعیت به موقعیت رئیس کشور قابل تشبیه نیست. در نظری مخالف قاضی الخاساونه عنوان کرد: مصونیت وزیر امور خارجه بر عکس مصونیت دیپلماتها مبنای چندان روشنی ندارد. مصونیت وزیر امورخارجه بیشتر بر اساس اخلاق و نزاکت است تا بر پایه قواعد حقوق بینالملل عام و از سویی دیگر وزیر امور خارجه برعکس رئیس کشور تجسم و نماد یک کشور نیست. ↑
-
- . Colangelo, Anthony J., “Universal Jurisdiction as an International ‘False Conflict’ of Laws”, Michigan Journal of International Law, Forthcoming; SMU Dedman School of Law Legal Studies Research Paper, No. 00-35, (2009), P. 38 ↑
-
- . مصونیت کیفری مقامات دولتها نزد مراجع داخلی سایر کشورها در برخی موارد از جمله اصل صلاحیت جهانی و ارتکاب جنایات بینالمللی با محدودیت مواجه میشود. این مسئله در بخش دوم پایاننامه به تفضیل مورد بررسی قرار میگیرد. ↑
-
. دیوان در قضیه کنگو علیه بلژیک نتیجه گرفته است که مصونیتهایی که وزیر امور خارجه شاغل در حقوق بینالملل از آن برخوردار است در چهار حالت مختلف مانع تعقیب کیفری نمیشود.
-
- اگر دادگاه کشور متبوع وزیر امور خارجه تعقیب قضایی او را آغاز کرده باشد.
-
- اگر دولت متبوع وزیر امور خارجه یا دولتی که او نمایندگی آن را دارد تصمیم بگیرد از او سلب مصونیت کند.
-
- به محض اینکه مأموریت رسمی او پایان یابد، مشروط بر اینکه دادگاه طبق حقوق بینالملل صلاحیت داشته باشد به جرایمی که وزیر خارجه پیش یا پس از تصدی مأموریت و در طول تصدی به عنوان خصوصی مرتکب میشود رسیدگی نماید.
- هنگامی که وزیر امور خارجه شاغل یا وزیر امور خارجه سابق در یک دادگاه کیفری بینالمللی تحت تعقیب کیفری قرار گیرد.
↑
-
-
- . Cassese, Antonio, Op.cit, P. 855 ↑
-
- . ضیائی بیگدلی، محمد رضا، پیشین، صفحه ۴۳۷ ↑
-
- . Convention on Special Missions (1969) ↑
-
- . Head of State Immunity ↑
-
- . رئیس کشور، برحسب نظام سیاسی و بر طبق قانون اساسی یک کشور، ممکن است پادشاه (ملکه)، رهبر، رئیسجمهور، نخستوزیر یا … باشد. ↑
-
- . ایالات متحده آمریکا نمونه بارز چنین نظام سیاسی میباشد. در این کشور رئیس جمهور هم در سطح داخلی و هم در روابط بینالمللی مقام اول رسمی کشور و رئیس کشور محسوب میشود. ↑
-
- . هاشمی، سیدمحمد، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران (جلد دوم)، نشر میزان، چاپ نهم، ۱۳۸۳، صفحه ۴۸ ↑
-
- . Power, Robert C., Op.cit. ↑
-
- . The Institute of International Law, Resolution on ” Immunities from Jurisdiction and Execution of Heads of State and of Government in International Law “, Vancouver, (2001) ↑
-
- . مصونیتهای قضایی و اجرایی رئیس دولت و حکومت در حقوق بینالملل، قطعنامه مصوب نشست ون کوور، اوت ۲۰۰۱، مؤسسه حقوق بینالملل، ترجمه محمود صوراصرافیل، مجله حقوقی، شماره ۳۰، ۱۳۸۳، صفحه ۳۹۵ ↑