ضرایب معیارنشده
ضرایب معیارشده
T
سطح معناداری
هم خطی متغیرها
B
خطای معیار
ß
تولرانس
VIF
عدد ثابت
۰٫۳۷۴
۰٫۰۶۹
۵٫۴۲۵
۰٫۰۰۰
سبک قانونگذار
۰٫۱۴۷
۰۳۴/۰
۰٫۱۶
۴٫۲۹۴
۰۰۰/۰
۰٫۳۱۶
۳٫۱۶۱
سبک اجرایی
۰٫۲۸
۰٫۰۳۱
۰٫۳۵۳
۸٫۹۳۹
۰٫۰۰۰
۰٫۲۸۱
۳٫۵۵۶
سبک قضایی
۰٫۴۶۸
۰٫۰۳۴
۰٫۵۲۴
۱۳٫۹۲۲
۰٫۰۰۰
۰٫۳۱
۳٫۲۲۲
در جدول ۴-۱۱ که نتایج اصلی رگرسیون در آن آمده است که نتایج اصلی رگرسیون در آن آمده است ضریب بتا اهمیت نسبی متغیرها را بیان میکند و بزرگ بودن بتا اهمیت و نقش آن را در پیشگویی متغیر وابسته مشخص میکند و با توجه به سطح معنا داری به دست آمده برای همه متغیرها که کوچکتر از ۰٫۰۵ بود پس آزمون صحیح میباشد و معادله آن به شکل زیر است.
Xj= متغییر مستقل
J=1,2,…,n
Yi=متغییر وابسته
Yi=0.374+0.147X1+0.28X2+0.468X3
با توجه به جدول ۴-۱۱، سبک قانونگذار ۱۶% از رضایت شغلی را پیشبینی میکند. سبک اجرایی ۳/۳۵% رضایت شغلی را پیشبینی میکند و سبک قضایی ۴/۵۲% رضایت شغلی را پیشبینی میکند.
۵-۵-۵ یافته های جانبی تحقیق
متغییر رضایتمندی در چه وضعیتی قرار دارد. به منظور آزمون این فرضیه به صورت فرضیههای آماری، (نشان دهنده ادعا) و (نشان دهنده نقیض ادعا) تبدیل میشود.
یزان رضایتمندی کارکنان بخش آموزشی دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز پایینتر از حد متوسط است. : میزان رضایتمندی کارکنان بخش آموزشی دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز بالاتر از حد متوسط است.
نقیض ادعا
ادعا
جدول ۴-۱۲: نتایج حاصل از آزمون t برای فرضیه جانبی
متغیر
df
T
سطح معنی داری (p)
میانگین
انحراف معیار
رضایتمندی
۲۶
۵۹/۳۳۳
۰/۰۰۰
۳/۲۶۸
۰/۶۵۱
جدول بالا نشان میدهد که میزان رضایتمندی کارکنان بخش آموزشی دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز برابر ۳/۲۶۸ میباشد که از مقدار آزمون ۳ بیشتر میباشد و همچنین با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰/۰۰۰ میباشد و در سطح اطمینان ۰٫۹۵ درصد میتوان ادعا کرد میزان رضایتمندی کارکنان بخش آموزشی دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز بالاتر از حد متوسط است. در نتیجه فرض رد میگردد. فرض صفر رد و نقیض آن تأیید میگردد، یعنی فرض پذیرفته میشود. در نتیجه متغییر رضایتمندی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
۴-۶-رتبه بندی متغییرهای تحقیق
از آزمون فریدمن برای رتبهبندی متغییرهای تحقیق به منظور مشخص کردن این مطلب که کدام یک از متغییره نسبت به دیگر ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر جایگاه بهتری دارند، استفاده گردید، نتایج این آزمون به شرح جدول ۴-۱۳ میباشد.
جدول ۴-۱۳: نتایج حاصل از آزمون فریدمن برای رتبهبندی متغیرهای فرضیات
متغیر
میانگین رتبهای
رتبه
سبک قانون گذار
۲/۱۹
۱
سبک اجرایی
۱/۶۵
۴
سبک قضاوتگر
۲/۱۶
۲
چنانچه که در این جدول ملاحظه میگردد متغیر سبک قانون گذار بهترین جایگاه در بین سایر متغیرها میباشد و بعد از آن، سبک قضاوتگر و در انتها سبک اجرایی در سازمان اجرا می شود.
۴-۷ جدول کلی فرضیات
فرضیات
آزمون پیرسون
بین سبک قانون گذار و رضایتمندی کارکنان بخش آموزشی دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز رابطه معنی داری وجود دارد
رابطه معنادار وجود دارد
بین سبک اجرایی و رضایتمندی کارکنان بخش آموزشی دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز رابطه معنی داری وجود دارد
رابطه معنادار وجود دارد
بین سبک قضاوتگر و رضایتمندی کارکنان بخش آموزشی دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز رابطه معنی داری وجود دارد
رابطه معنادار وجود دارد
رضایتمندی کارکنان از طریق سبک تفکر قابل پیشبینی است.
سبک قانونگذار ۱۶% از رضایت شغلی را پیشبینی میکند. سبک اجرایی ۳/۳۵% رضایت شغلی را پیشبینی میکند و سبک قضایی ۴/۵۲% رضایت شغلی را پیشبینی میکند.
Yi=0.374+0.147X1+0.28X2+0.468X3
کدام سبک تفکر در سازمان مورد استفاده قرار میگیرد؟
متغیر سبک قانون گذار بهترین جایگاه در بین سایر متغیرها میباشد و بعد از آن، سبک قضاوتگر و در انتها سبک اجرایی در سازمان اجرا می شود.
رضایتمندی در چه سطحی قرار دارد؟
میزان رضایتمندی کارکنان بخش آموزشی دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز بالاتر از حد متوسط است
فصل پنجم:
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه
در این فصل (که آخرین فصل تحقیق است) تلاش خواهد شد تا با اتکا به داده های به دست آمده،
نتایج علمی و مفیدی استخراج شود. بدین معنی که آنچه تاکنون در حد تئوری و یا اعداد صرف مطرح شده، در این فصل باید معنای تازه ای داشته و بتوان با بهره گرفتن از تحلیل هایی که صورت گرفته وجوه تازه ای از موضوع را روشن نمود و با اتکا به آن راه حل های کارا و مفیدی را ارائه کرد. در این فصل پس از مروری بر فعالیت ها ی انجام شده در این تحقیق،نتایج کلی و مهمی که از تحقیق به دست امده ذکر خواهد گردید.
ما ابتدا نتایج تحقیق را با توجه به تجزیه تحلیل های صورت گرفته در فصل قبل بیان میکنیم. در ادامه این فصل با توجه به نتایج، پیشنهاداتی را به دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز ارائه خواهیم داد؛ و در پایان نیز مشکلات و محدودیت های فرا روی انجام این تحقیق را ارائه خواهیم داد.
۵-۲ خلاصه تحقیق
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی ارتباط انواع سبک تفکر با رضایتمندی کارکنان گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد مرکز میباشد. در این پژوهش در پی آزمون چهار فرضیه رابطه بین انواع سبک تفکر و ذضایتمندی کارکنان بررسی شد. نتایج کسب شده از این پژوهش نشان داد که بین انواع سبک تفکر و رضایتمندی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به آزمون فرضیات مشاهده می شود که بین سبک قضاوتگر با رضایتمندی کارکنان بیشترین همبستگی وجود دارد. همچنین سبک قانونگذار ۱۶% از رضایت شغلی را پیشبینی میکند. سبک اجرایی ۳/۳۵% رضایت شغلی را پیشبینی میکند و سبک قضایی ۴/۵۲% رضایت شغلی را پیشبینی میکند. متغیر سبک قانون گذار دارای بهترین جایگاه در بین سایر متغیرها میباشد و بعد از آن، سبک قضاوتگر و در انتها سبک اجرایی در سازمان اجرا می شود. همچنین با توجه به نتایج کسب شده می توان گفت که میزان رضایتمندی کارکنان بخش آموزشی دانشگاه آزاد تهران واحد مرکز بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
۵-۳ بحث و تفسیر
در این قسمت نتایج آزمون فرضیات را مورد بحث قرار میدهیم و نتایج تحقیق را با تحقیقات انجام شده مورد همسویی قرار میدهیم.