خدمات مربوط به مقالات علمی مانند وبسایت سایت یو لایک بیشتر در پشتیبانی از بازیابی، مطالعه و نوشتن توانایی دارند. در مورد بازیابی، خصوصیات مشابهی به پایگاهداده های ادبیات وجود دارد. در زمان مطالعه یک مقاله میتوان یادداشتبرداری کرده و به مرجع مورد نظر امتیاز داده و آن را با دیگران به اشتراک گذاشت. پشتیبانی نوشتاری به ترتیب میتواند به صورتهای زیر تقسیمبندی شود (۱) ضبط خودکار داده های کتابشناختی و ارائه آن در یک فرمت استاندارد و (۲) استفاده از یک پایگاه داده به اشتراک گذاشتهشده (جمع آوریشده در یک گروه) به وسیله نوشتن یک مطلب مشترک با دیگران (بوک ووا و همکاران،۲۰۱۰).
ریسرچر آیدی[۷۷]
وبسایت ریسرچر آیدی یک شبکهاجتماعی پژوهشی است که در سال ۲۰۰۸ آغاز به کار کرد و محققین با عضویت در آن میتوانند درخواست داشتن یک شناسه کاربری[۷۸] پژوهشی برای خود بدهند تا مشکل شباهت اسامی محققین و حرف اول نام آن ها یا اشتباه در ذکر ژورنال تخصصی برطرف شود. در صفحه اصلی این سایت آمده است: ریسرچر آیدی راهحلی برای مشکل ناشناس بودن نویسنده در جامعه تحقیقات علمی ارائه میدهد. در این سایت کاربران اطلاعات خود را در پروفایلی ذخیره کرده و میتوانند با بارگذاری فایل و جستجوی اطلاعات از طریق سرویسهای جستجوی وب اف ساینس[۷۹] و وب اف نولج[۸۰] و نیز استفاده از خدمات ارجاعدهی این سایت از آن استفاده کرده، تعداد دفعات ارجاعات خود، شاخص اچ[۸۱] و همکاران بالقوه خود را شناسایی کنند. این سایت با سایت اندنوت به صورت ادغامی فعالیت میکند[۸۲]. این سایت به طور ویژه برای رشتههای علوم انسانی کاربرد دارد و میتواند محققین این رشتهها را با یکدیگر آشنا کند. از دیگر امکانات این سایت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
- به روز رسانی پروفایل کتابشناختی در هر زمان
-
- ساخت یک لیست “انتشارات من” از طریق بارگذاری انتشارات
-
- مدیریت لیست انتشارات با نرم افزار اندنوت
-
- کنترل عمومی یا خصوصی بودن پروفایل مانند اکثر شبکه های اجتماعی
- امکان جستجوی همکاران، مرور لیست انتشارات آن ها و مطالعه روشهای تحقیق دیگر کاربران در سراسر جهان
مایکروسافت آکادمیک ریسرچ[۸۳]
وبسایت جستجوی علمی مایکروسافت یک موتور جستجوی عمومی رایگان برای مقالات و ادبیات علمی است که توسط مایکروسافت با هدف کمک به محققان در امر پژوهش، دادهکاوی[۸۴]، ارتباط نهادها و تجسم داده ها ساختهشدهاست (مایکروسافت آکادمیک ریسرچ، ۲۰۱۴). پایگاهداده این سایت شامل اطلاعات کتابشناسی برای مقالات چاپشده در ژورنالها، کنفرانسها و ارجاعات آنهاست. در فوریه ۲۰۱۴ بیش از ۳۹ میلیون انتشارات و ۱۹ میلیون نویسنده در این سایت به ثبت رسیدهاست[۸۵].
در چند سال گذشته این سایت در حال رقابت با گوگلاسکولار بود تا به برترین موتور جستجوی علمی رایگان تبدیل شود. تعداد کاربران و مقالات ثبت شده در آن تایید کننده این مطلب بود. حتی بعضی امکانات آن در مقایسه با سایت گوگلاسکولار برتریهایی داشت. اما این اتفاق هرگز نیفتاد (ون نوردن، ۲۰۱۴). با توجه به بررسیهای سایت آرکسیو[۸۶]، این سایت از سال ۲۰۱۳ به روز نشده و تعداد مقالات فهرستشده در آن از سال ۲۰۱۱ به میزان چشمگیری کاهش پیداکردهاست. دیگر محققین نیز متوجه این مسأله شدهاند، این موضوع را میتوان از شکایات نوشته شده در بخش پیامهای سایت متوجه شد که تنها پاسخ دادهشده به آن ها این بوده است که “در حالحاضر سازمان در حال کار برای ایجاد محتوای جدید است” (ون نوردن، ۲۰۱۴). زودتر گزارشداده نشدن این کاهش به نویسندگان نشان میدهد که این سرویس مورد بیتوجهی افراد علمی و دانشگاهی و کتابشناسان بوده است (سایت آرکسیو،۲۰۱۴).
با درنظرگرفتن مشکلات ذکرشده به نظر میرسد این سایت در جستجوی مقالات علمی ضعیف عمل کرده و ازسوی محققین و دانشجویانی که از سایت گوگل اسکولار برای بهروز نگهداشتن پروفایل خود و بررسی ارجاعات استفاده میکنند، مورد بیتوجهی واقع شده است (اردونا-مالیا، ۲۰۱۴).
جمع بندی
وبسایتهای ذکرشده هرکدام مزایای منحصربهفردی برای محققین ایجاد میکنند. اگرچه انتقادات زیادی در باره این سایتها وجود دارد اما باید به خاطرداشت نسل جدیدی از فارغالتحصیلان در حال ورود به مجامع علمی و دانشگاهی هستند که فعالیتهای برخط و مهارتهای زیادی در هدایت و اتصال به شبکه هایاجتماعی رایج دنیا داشته و ارتباط برقرارکردن در دنیای مجازی برایشان امری عادی است. بنابرین چرا این نسل جدید محققان از این مهارت خود در امر تحقیق و پژوهش، به ویژه در دنیای رقابتی علمی امروز استفاده نکنند؟ به همین علت نمیتوان نقش این سایت ها را نادیده گرفت (کولار،۲۰۱۲).
بخش دوم:
عملکرد
مقدمه
ارتقای کیفیت عملکرد دانشگاهها در گرو گروههای آموزشی توانمند و شایسته است. از این رو ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی یکی از مسئولیتهای مهم مدیران و مسئولان دانشگاهی برای توسعه حرفهای و حفظ ارتقای آموزش عالی است. مدیران و اعضای گروههای آموزشی با ارزیابی عملکرد به نقاط قوت و ضعف خود پی میبرند و با ریشهیابی آن، اقدامات اصلاحی به منظور بهبود عملکرد خود انجام میدهند. علاوه بر این ارزیابی عملکرد در کاهش هزینه ها، ارتقای کیفیت و جلب رضایت ذی نفعان مؤثر است (عزتی، ۱۳۹۱). بدیهی است که این امر در دانشگاهها که مرکز تفکر و اندیشه، خلاقیت و نوآوری و نیز متولی پاسخگویی به نیازهای جامعه در جهت تولید، ترویج و توسعه دانش و فناوری هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است و مدیران مؤسسات آموزشی برای دستیابی به عملکرد مطلوب و بهره برداری از همه منابع و امکانات موجود لازم است ضمن به کارگیری مدیریت صحیح منابع، به ارزیابی عملکرد گروهها و واحدهای آموزشی نیز بپردازند.
تعریف عملکرد و ویژگیهای آن
عملکرد معانی زیادی دارد. مانند نتیجه کار، میزان کار و حاصل محصول (دهخدا، ۱۳۷۹). عملکرد نتیجه عمل، حاصل کار یا همان کارکرد است (صدری افشار،۱۳۸۱). عملکرد به رفتار قابل مشاهده اشاره میکند و تفاوت آن با رفتار در آن است که رفتار به هر گونه عمل شخص گفته میشود در حالی که عملکرد به نتیجه عمل فرد اشاره میکند که در ارزشیابی از میزان یادگیری او مورد استفاده قرار میگیرد. عملکرد فرد از عواملی چون انگیزش و هیجان، شرایط محیطی، خستگی و بیماری متأثر میشود، سپس با توجه به این عوامل، عملکرد فرد ممکن است شاخص به نسبت درستی از یادگیری او باشد یا اینکه نتواند آن را به خوبی نشان دهد (سیف، ۱۳۸۷).