استیگنز و ویگنز برای ساخت و تهیه ی انواع آزمون عملکرد الگوهای یکپارچه ای معرفی کردند. الگوی ویگنز برای طراحی «آزمون واقعی عملکرد»والگوی استیگنز برای طراحی«آزمون کتبی عملکرد»مناسب است در شکل های شماره ۱ و۲ این الگوها مشاهده می شود.
شکل ۴-۲: الگوی طراحی مراحل آزمون کتبی عملکرد بر اساس نظراستیگنز
مرحله ی۱:دلایل سنجش را روشن کنید.
الف)تصمیم های اتخاذ شده را مشخص کنید
ب)چه کسی تصمیم گیرنده است را مشخص کنید
ج)کاربردهای نتایج سنجش را مشخص کنید.
مرحله ی۲:عملکرد را تعریف کنید.
الف)محتوای عملکرد یا مهارت ها را برای سنجش مشخص کنید
ب)نوع عملکرد را مشخص و تعریف کنید. ۱- فرایند: ۲-پیامد: ۳-هردو:
ج)ملاک ها یا شواهد عملکرد رابنویسید.
مرحله ی۳:تمرین یا تکلیف را طراحی کنید.
۱-اگرساختارمندباشد آن را بنویسید.
۲-اگر باز است آن را بنویسید.
مرحله ی۴:شیوه ی رتبه بندی عملکرد را طراحی کنید.
۱-نوع سطوح را مشخص کنید. تحلیلی کلی نگر هردو
۲-چه کسی عملکرد را رتبه بندی میکند. معلم خودسنجی هردو
۳-شیوه ی نمره گذاری را مشخص کنید چک لیست مقیاس درجه بندی هردو
شکل شماره۵-۲ :الگوی طراحی مراحل آزمون واقعی عملکرد بر اساس نظرویگنز((GRASPS[35]
گام ۱:نوشتن هدف سنجش
-
- هدف شما این است که:
-
- مسئله شما این است که:
- موانعی که باید برطرف شود این است که:
گام ۲:نوشتن نقش ها درسنجش
۱٫وظیفه شما این است که:
۲٫ازشما خواسته می شود که:
گام۳:نوشتن مخاطبان سنجش عملکرد
-
- شمابه این افراد کمک می کنید
- شما به خواسته ی این افراد عملکرد خود را نشان می دهید.
گام ۴:نوشتن موقعیت طبیعی و واقعی زندگی
-
- بافت واقعی که شما باید درآن باشید.
- چالش هایی که در این بافت با شما مواجه هستیم
گام ۵: نوشتن تولیدات،عملکرد،اجرای مهارت
-
- آتچه باید در بافت واقعی تولید کنم این است که:
-
- آنچه شما باید در بافت واقعی استفاده کنید این است که :
- آنچه شما باید در بافت واقعی استفاده کنید این است که :
گام۶:نوشتن استاندارهاو ملاک های عملکرد
-
- عملکرد شما باید این نشانه
-
- تولیدات یا محصولات شما باید بر اساس این شواهد باشد.
- عملکرد یا تولیدات شما باید مطابق با این استاندار د باشد .
گام ۱:نوشتن هدف سنجش
-
- هدف شما این است که:
-
- مسئله شما این است که:
- موانعی که باید برطرف شود این است که:
گام ۲:نوشتن نقش ها درسنجش
۱٫وظیفه شما این است که:
۲٫ازشما خواسته می شود که:
گام۳:نوشتن مخاطبان سنجش عملکرد
-
- شمابه این افراد کمک می کنید
- شما به خواسته ی این افراد عملکرد خود را نشان می دهید.
گام ۴:نوشتن موقعیت طبیعی و واقعی زندگی
-
- بافت واقعی که شما باید درآن باشید.
- چالش هایی که در این بافت با شما مواجه هستیم
گام ۵: نوشتن تولیدات،عملکرد،اجرای مهارت
-
- آتچه باید در بافت واقعی تولید کنم این است که:
-
- آنچه شما باید در بافت واقعی استفاده کنید این است که :
- آنچه شما باید در بافت واقعی استفاده کنید این است که :
گام۶:نوشتن استاندارهاو ملاک های عملکرد
-
- عملکرد شما باید این نشانه
-
- تولیدات یا محصولات شما باید بر اساس این شواهد باشد.
- عملکرد یا تولیدات شما باید مطابق با این استاندار د باشد .
در هر دو آزمون کتبی عملکرد و آزمون واقعی عملکرد تکالیف بر اساس هدف یادگیری و نشانه های آن طراحی می شود . تکالیف دارای۱)مسئله و ۲)دستورالعمل اجرا است با این تفاوت که در آزمون واقعی عملکرد ،یادگیرنده یادگیرنده پس از مواجه با مسئله با بهره گرفتن از ابزار ها و سایل نسبت به دستکاری مسئله؛ تحلیل وتفسیرنتایج دستکاری؛نتیجه گیری از تفسیرهای شخصی؛خودسنجی؛ انعکاس برداشت ها و اندیشههای خود اقدام میکند(دستکاری با ابزارها ممکن است در موقعیت های واقعی باشد و یا موقعیت های مشابه با واقعیت)امادر آزمون کتبی عملکرد یا گیرنده پس از مواجه شدن با مسئله ای که اورا در موقعیت های مشابه با واقعیت های زندگی قرار میدهد،بدون دستکاری ابزارها و وسایل نسبت به اجرای تکلیف،تحلیل و تفسیر پاسخ،نتیجه گیری از پاسخ ها،خودسنجی و انعکاس برداشت ها واندیشه های خود اقدام میکند. در جدول ج شباهت ها وتفاوت های آزمون واقعی و کتبی عملکرد نشان داده شده است.
جدول ۵-۲: تفاوت ها و شباهت های بین آزمون کتبی وآزمون واقعی عملکرد
آزمون ها
ویژگی ها
واقعی عملکرد
کتبی عملکرد
۱٫وجود مسئله درتکالیف
آری
آری
۲٫ابزار و وسایل
آری
نه
۳٫دستکاری مسئله با ابزار و وسایل
آری
نه
۴٫دستکاری مسئله بدون ابزار ووسایل
نه
آری
۵٫تخلیل وتفسیر نتایج
آری
آری
۶٫نتیجه گیری از نتایج
آری
آری
۷٫خودسنجی
آری
آری
۸٫انعکاس اندیشه وبردانسانی از مورد عملکرد
آری
آری
همان طور که ملاحظه می شود آزمون واقعی و کتبی عملکرد در کلیه ی مراحل به جز در موارد ۱)وجود ابزار و وسایل و ۲)نوع دستکاری آن ها با یکدیگر شباهت بسیار زیادی دارند . در آزمون واقعی عملکرد، ابزار و امکان دستکاری آن ها وجود دارد. ولی در آزمون کتبی عملکرد،دستکاری بدون ابزار و وسایل انجام میگیرد.
در آزمون کتبی عملکرد یادگیرنده،با ربط دادن شیوه ی اجرای تکلیف به دانش و مهارت های آموخته شده و جملگی آن ها به مسئله ی تکلیف نسبت به موضوع بینش کسب میکند وبنابراین به تولید دانشی فراتر از آنچه که دارد اقدام میکند.
ب)پیشبینی ابزار ووسایل برای دستکاری مسئله
دومین مرحله در تهیه ی تکلیف، پیشبینی لوازام و وسایل برای دستکاری کردن در آزمون واقعی عملکرد است. توجه داشته باشید که ابزار و وسایل فقط در آزمون واقعی عملکرد پیشبینی می شود و در آزمون کتبی عملکرد الزاماًً به پیشبینی وسایل نیازی نیست .معلم پس از نوشتن هدف یادگیری عملکرد،نشانه های عملکرد و بافتی که مسئله ی آن اتفاق افتاده است به پیشبینی لوازمی که یادگیرنده از آن ها برای انجام تکالیف استفاده خواهد کرد اقدام میکند (استیگنز ، ۲۰۰۴).
ج)شیوه ی اجرای تکلیف
سومین مرحله در تهیه تکلیف،نوشتن اجرای آزمایش،دستکاری،تحلیل کردن و تفسیر کردن نتایج است.در این مرحله یادگیرنده با توجه به مسئله ای که با آن روبرو است،با بهره گرفتن از وسایل وولوازم (در آزمون واقعی عملکرد)آزمایش ها و اعمالی را انجام می دهدتا عملکرد خود را در پیداکردن راه حل یا تولید محصول نشان دهد.او پس ازآمایش یا نوشتن پاسخ های مناسب،به تحلیل؛ تفسیر؛ذکردلایل و برداشت های خود درباره عملکرد می پردازد واز پاسخ های خود دفاع میکند.
۴.نوشتن فرم راهنمای توصیف عملکرد و خود سنجی
الف)فرم راهنمای توصیف عملکرد[۳۶] با بازخورد توصیفی