۲-۴ پیشینه پژوهشی متغییرها
۲-۴-۱ تاب آوری
جوادی و همکاران (۱۳۹۰) پژوهشی در مورد رابطه کارکرد خانواده و تاب آوری فرزندان آنها در برابر مصرف سیگار و مواد مخدر در دانش آموزان پسر دبیرستانی مدارس پر خطر اجرا کردند. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین ابعاد کارکرد خانواده (حل مسئله، آمیختگی عاطفی، نقشها، کنترل رفتار، ارتباط و کارکرد کلی) و تاب آوری در برابر مصرف مواد، رابطه مستقیم و معنیدار وجود داشت. فقط خرده مقیاس پاسخ دهی عاطفی رابطه معنی داری را نشان نداد. خرده مقیاس آمیختگی عاطفی توانست ۱۳% از واریانس تاب آوری در برابر مصرف مواد را پیش بینی کند. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که هر چه کارکرد خانواده، وضعیت سالمتر و مطلوبتری داشته باشد، تاب آوری در برابر مصرف مواد بیشتر خواهد بود.
سیدمحمودی، رحیمی و محمدی (۱۳۹۰) پژوهشی را با عنوان «عوامل مؤثر بر تاب آوری در افراد مواجه شده با ضربه روانی» انجام دادند. این پژوهش با هدف بررس نقش عاطفه مثبت، عاطفه منفی و خوشبینی در پیش بینی تاب آوری، در دانشگاه شیراز صورت گرفت. داده های حاصل با بهره گرفتن از تحلیل رگرسیون به روش همزمانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که عاطفه مثبت، عاطفه منفی و خوشبینی با تاب آوری رابطه معنی داری دارند و می توانند تغییرات آن را تبیین کنند. رابطه معنیدار بین جنسیت و وضعیت تأهل با تاب آوری مشاهده نشد. این تحقیق نشانگر اهمیت مثبت و خوشبینی در افزایش توان مقابله افراد هنگام رویارویی با مشکلات سخت زندگی است. علاوه بر این نتایج ممکن است بیانگر این حقیقت باشند که افراد تاب آور، خوشبینتر هستند.
ناکیا و همکاران[۱۱۵] (۲۰۰۶) در پژوهشی با عنوان «رابطه مقیاس تاب آوری نوجوانان با پنج عامل بزرگ شخصیت» به این نتایج دست یافتند که ضریب همبستگی بین روان رنجورخویی با تاب آوری ۵۹/۰- به دست آمد که نشاندهنده همبستگی منفی معنی دار بین متغییرها است. علاوه بر این همبستگی مثبت و معنیدار بین تاب آوری با متغییرهای برونگرایی، باز بودن و با وجدان بودن مشاهده شد که ضرایب محاسبه شده به ترتیب عبارت بودند از ۳۷/۰، ۴۷/۰ و ۴۰/۰٫
طبق نظر گارمزی (۱۹۹۱) خصوصیات خانوادگی مثبت (صمیمیت و انسجام) و منابع بیرونی، حمایت اجتماعی تاب آوری را افزایش میدهد.
سیمون و همکاران[۱۱۶] (۲۰۰۷) در پژوهش خود علاوه بر اینکه به ارتباط مثبت ویژگیهای خلقی مثل: اجتناب نکردن از خطر وابسته بودن به پاداش با تاب آوری اشاره میکنند، همبستگی مثبت و دلبستگی ایمن با تاب آوری را مورد توجه قرار داده و معتقدند که ارتباط خوب خانواده با کودک مکانیسم محافظتی در برابر مخاطرات محسوب میشوند.
گروتبرک (۲۰۰۰) معتقد است که والدین و مراقبان کودک می توانند شرایطی را برای افزایش تاب آوری کودک فراهم آورند. وی عشق و علاقه و بیان عقاید و باز بودن و نعامل میان اعضای خانواده را در تاب آوری مؤثر میداند.
گریل (۱۹۹۳) با تمرکز بر عوامل خانوادگی مؤثر بر تاب آوری دریافت که کودکانی که در برابر فشار و استرس مقاوم هستند از والدینی که با روشهای تربیتی مثبت برخورد کرده اند و با زندگی کودکشان در گیر هستند راهنماییهای بهتر و بیشتری را به آنها ارائه می دهند.
۲-۴-۲ فرزند پروری
بامریند (۱۹۹۸، به نقل از محمدی، ۱۳۸۹)، معتقد است خانوادههایی با گفت و شنود بالا تمایل دارند که فرزندانشان را با مهارت های اجتماعی، قدرت حل مسئله و توانایی رهبری بالا تربیت کنند، که انتظار میرود فرزندان این خانواده تاب آوری بالاتری را از خود نشان دهند. این در حالی است که خانواده با جهتگیری همنوایی بالا از تعارض اجتناب میکنند و علاقه کمتری به افشای احساسات و جست و جوی حمایت اجتماعی در فرایندهای چالش انگیز دارند.
کتنایین و همکاران[۱۱۷] (۱۹۹۷) در تحقیقی که در مورد خلق و خوی کودکان و نگرشهای فرزند پروری مادران انجام دادند به این نتیجه رسیدند که شیوه های انضباطی سختگیرانه مادران هیجانهای منفی و اجتماعی بودن پایین کودکان را توسعه میدهد.
دکتر منادی (۱۳۸۴) پژوهشی را تحت عنوان «تأثیر شیوه های فرزندپروری والدین بر شخصیت اجتماعی و فرهنگی جوانان» انجام دادند. وی با کمک روش کیفی از نوع مردم نگاری و مصاحبه با تعدادی از والدین و جوانان، تلاش کردند تا با شیوه های فرزندپروری والدین و تأثیر آنها بر چگونگی شخصیت روانی، اجتماعی و فرهنگی جوانان پرداخته شود. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که شیوه های دموکراتیک و آزادی والدین در تولید فرزندانی با ویژگی شخصیتی «بازیگر» بسیار مؤثر است؛ در حالی که شیوه مستبدانه برخی از والدین، فرزندانی «مجری» به بار میآورد.
صادقی، عابدی و فاتحی زاده (۱۳۸۸) مهارت های فرزندپروری و درمان شناختی- رفتاری را مورد مطالعه قرار دادند. با توجه مطالعات آنها در پایان بیان شد که از آنجا که والدین بیشترین وقت خود را با فرزندان خود میگذرانند، روابط آنها با فرزندان و شیوه های تربیتی آنها می تواند نقش مهمی در شکل و رشد و تکامل رفتاری فرزندان داشته باشند و فقدان ارتباط صحیح بین والد- کودک در پیدایش اختلالات رفتاری کودکان نقش مهمی دارد و با توجه به مطالعات صورت گرفته، آموزش مهارت های فرزندپروری به شیوه شناختی رفتاری تأثیر بسزایی را در کاهش مشکلات رفتاری و افزایش رفتارهای جامعه پسند و سازگاری فرزندان دارد. در نهایت آنها پیشنهاد دادند که مهارت-های فرزند پروری با بهره گرفتن از الگوی شناختی رفتاری را به مشاوران خانواده و والدین جهت انجام مداخلههای مرتبط با مسائل فرزندان آموزش دهند.
به طور کلی اغلب تحقیقات نشان از تأثیر شیوه های فرزند پروری بر اخلاق، رفتار، شخصیت و عملکرد بعدی فرزندان دارد.
۲-۴-۳ ویژگیهای شخصیت
شفیعزاده (۱۳۹۱) پژوهشی را با هدف تعیین رابطه تاب آوری با پنج عامل بزرگ شخصیت اجرا کرد. پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه آماری همه ساکنان شهرستان مبارکه را شامل میشد. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون (۲۰۰۳) و پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو (کاستا، مک کری، ۱۹۹۰) بود. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به صورت همزمان تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که تاب آوری با روان رنجورخویی رابطه منفی قوی و با برون گرایی و وجدان گرایی رابطه مثبت دارد و بین تاب آوری با گشودگی و توافق رابطه معناداری وجود ندارد. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که فقط روان رنجورخویی پیش بینی کننده معنادار تاب آوری در این گروه بوده است.
مطالعات ریولی، ساویکی[۱۱۸] (۲۰۰۳؛ به نقل از فرایبورگ و همکاران[۱۱۹]، ۲۰۰۵)، ارتباط تاب آوری با عوامل شخصیت را با نمره در بعد پایداری عاطفی، برونگرایی، گشودگی و وظیفه شناسی نشان داده است.