ضرورت و اهمیت تحقیق:
اکثر آمارهای مختلف نشان دادهاند که پیامد های بیشتر جرایم مانند دزدی ،جیب بری یا آسیب رساندن به اموال دیگری بالنسبه جزئی و پیش پا افتاده اند و با آنکه قربانیان این جرایم کوچک نیز عوارض نامطلوبی را تجربه میکنند اما بسیاری از آن ها به تعامل خود با گذشت زمان دست میابند (هالین ۱۹۹۶)اما این جرایم و رفتارهای پرخاشگرانه ممکن است زندگی بعضی از افراد را به خطر اندازد و حتی مرگ را در پی داشته باشد همچنین پژوهش هادر مورد نیاز به همسانی پیشبینی پذیری “خود”که افراد دارای عزت نفس ضعیف در تلاش برای حفظ دیدگاه هایی نسبت به خود باز خورد دیگران را بیشتر منفی فرض میکنند و احتمال دارد اعمال دیگران را حتی زمانی که عمدی نیست حمله به خود بدانند و چون از لحاظ هیجانی این افراد مایلند نسبت به خود باور مناسبی داشته باشند و دیگران هم را وادار به چنین باوری کنند در برابر افراد حالت تدافعی گرفته وشد یداً دچار خشم و پرخاشگری نا به جا میشوند با ایجاد عزت نفس در افراد می توان عوامل پرخاشگری را کاهش داد و دلیل عمده ایجاد عزت نفس را باید در رابطه فرد با جامعه او به خصوص در دوران پراهمیت کودکی و نوجوانی جست و جو کرد و این رابطه را میتوان به چند نوع بیان کرد:
واکنش دیگران: مهم ترین منشأ پدیدآمدن عزت نفس، رفتار واکنش دیگران نسبت به فرد (به خصوص کودک) است. این را نظریه «آینه خودنما» مینامند. یعنی فرد برای دیدن خود به واکنشهای دیگران توجه کرده، تصویر خود را در آن واکنشها میبیند. اگر والدین به کودک بگویند باهوش است و یا قابل اطمینان نیست، این نوع مفاهیم قسمتی از خودپنداره یا هویت کودک میگردد.
همانندسازی با الگوها: کودک با بعضی افراد مهم زندگی خود مثل والدین، معلمان همانندسازی میکند و آنان را به عنوان الگوی رفتار خود انتخاب میکند و میل دارد شبیه آنان شود که این همانندسازی در ذهن کودک انجام میشود بر روی عزت نفس تأثیر میگذارد.
نیاز به احساس ارزش و عزت نفس: همراه با زیستن در شرایط اجتماعی، نیاز به احساس ارزشمندی به نحو سالم و متعادل آن در انسان به وجود میآید که در سلامت و تعادل روانی فرد ضروری است ولی اگر به این نیاز خللی وارد شود احساس حقارت و یا خودبزرگ بینی در فرد ایجاد میشود و عزت نفس شخص پایین میآید (بیابانگرد ۱۳۷۳ به نقل از هرمزی نژاد ۱۳۸۰).
افکار هم میتواند نقش بسیار مهمیدر چگونگی ادراک و احساسات ما و علل پیدایش عزت نفس داشته باشد.
مثلاً فرض میکنیم شخصی در آینه به خودش نگاه میکند و میگوید: «چه هیکل بدی پیدا کرده ام» این فکر میتواند بر عزت نفس او اثر منفی بگذارد اما اگر در آینه نگاه کند و فکر کند به نظر میرسد مدل موهایم خیلی خوب شده است اثر آن روی عزت نفس کاملاً برعکس خواهد بود. در این دو مورد تصویر فرد در آینه همان است، تنها افکار فرق کردهاند پس اگر شرایط خارجی تعیین کننده عزت نفسش باشند آن گاه کافی است شخص شرایط خود را بهبود بخشد تا عزت نفس افزایش یابد (ماتیومک کی، پاتریک فنینگ، ۱۹۹۷ به نقل از مهرناز شهرآرای، ۱۳۸۶) .
همه افراد، صرف نظر از سن، جنسیت، زمینه فرهنگی، جمعیت و نوع کاری که در زندگی دارند، نیازمند عزت نفس هستند عزت نفس بر همه سطوح زندگی اثر میگذارد. بررسیهای گوناگون روان شناختی حاکی از آن است که چنانچه نیاز به عزت نفس ارضا نشود، نیازهای گستردهتر نظیر نیاز به آفریدن، پیشرفت و یا درک استعداد بالقوه، محدود میماند. ولی زمانی که کسی کارش را تحسین کند یا وقتی میداند که طرحی را به بهترین نحو به پایان رسانده احساس خوبی نسبت به خود دارد و با اطمینان با مشکلات و مسئولیتهای زندگی مواجه میشود و از عهده آنان بر میآید (هریس کلمز و امینه کلارک ۱۹۲۹ به نقل از پروین علیپور ۱۳۷۵).
بنابرین در این تحقیق سعی داریم به بررسی رابطه ومقایسه پرخاشگری و عزت نفس دربین دانشجویان بپردازیم .
اهداف تحقیق :
هدف کلی (( شناخت رابطه پرخاشگری با عزت نفس در بین دانشجویان پسرودختردانشگاه پیام نورمرکزملایردرسال تحصیلی ۹۳-۹۲))
بیان فرضیه :
۱- بین پرخاشگری وعزت نفس دانشجویان رابطه وجود دارد .
۲ـ پرخاشگری پسران بیشتر از دختران است.
۳ ـ عزت نفس پسران بیشتر از دختران است.
تعریف اصطلاحات:
تعریف مفهومی پرخاشگری
پرخاشگری: رفتار زورمندی کلامی یا غیر کلامی که معمولاً بر علیه دیگری است (هارولد کاپلان)
رفتاری که هدف آن آسیب رساندن به یک فرددیگر است .(اتکینسون وارنست هیلگارد)
علل وعوامل ایجاد پرخاشگری :
عوامل خانوادگی : منظور رفتار والدین ،کم توجهی اعضا خانواده نسبت به هم یا توجه های افراطی و تکالیف ارائه شده میباشد .
عوامل بیرونی ومحیطی :
از قبیل تشویق رفتار پرخاشگرانه –الگوی پرخاشگری در سطح جامعه ورسانه ها تکالیف مسئولیت های اجتماعی میباشد .
تعریف سنجشی پرخاشگری :
در این تحقیق از پرسشنامه پرخاشگری (AGQ)استفاده شده است و کسی که از این پرسشنامه نمره بالای میگیرد فرد پرخاشگری تلقی خواهد شد.
تعریف مفهومی عزت نفس :
ارزشی است که اطلاعات درون خود پنداره برا ی فرد دارد واز اعتقادات فرد در مورد تمام صفات وویژگی هایی که دراوست ناشی می شود (کوپر اسمیت ۱۹۷۵).
درجه تصویب ،تأیید وپذیرش و ارزشمندی که شخص نسبت به خود احساس میکند که از اختلاف میان تصویر از خود یا پنداره “دید عینی از خود “وخود ایده آل((آرزوهای فرد یا آنچه میخواهد به آن برسد ناشی می شود (گنجی ۱۳۸۱).
تعریف سنجشی عزت نفس :عزت نفس در این پژوهش نمره ای است که از تست کوپراسمیت به دست میآید.
متغیر مستقل: عزت نفس
متغیر وابسته : پرخاشگری
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق