۱-۴-۲ اهداف اختصاصی
۱-تعیین تفاوت دختران و پسران در میزان آمادگی برای بی حوصلگی
۲-مقایسه میزان آمادگی برای بیحوصلگی بر حسب رشته تحصیلی
۳-مقایسه میزان آمادگی برای بی حوصلگی بر حسب مقطع تحصیلی
۱-۵ سؤالات پژوهش
۱- مؤلفه های آمادگی برای بیحوصلگی در دانشجویان ایرانی کدامند؟
۲- آیا هیجان خواهی، خشم و پرخاشگری، معنا و هدف در زندگی و انگیزش تحصیلی میتوانند آمادگی برای بیحوصلگی را در دانشجویان ایرانی پیشبینی کنند؟
۳- آیا ماجراجویی و هیجان زدگی، تجربه جویی، بازداری زدایی و حساسیت نسبت به یکنواختی و ملال میتوانند آمادگی برای بیحوصلگی را در دانشجویان ایرانی پیشبینی کنند؟
۴- آیا پرخاشگری کلامی، پرخاشگری بدنی، خشم و بدگمانی میتوانند آمادگی برای بیحوصلگی را در دانشجویان ایرانی پیشبینی کنند؟
۵- آیا انگیزش درونی و بیرونی میتوانند آمادگی برای بیحوصلگی را در دانشجویان ایرانی پیشبینی کنند؟
۶- آیا میزان آمادگی برای بیحوصلگی در دانشجویان دختر و پسر متفاوت است؟
۷- آیا میزان آمادگی برای بیحوصلگی بر حسب مقطع تحصیلی متفاوت است؟
۸- آیا میزان آمادگی برای بیحوصلگی بر حسب رشته تحصیلی متفاوت است؟
۱-۶ متغیرها
۱-۶-۱ متغیرهای پیش بین: هیجان خواهی، خشم و پرخاشگری، معنا و هدف در زندگی، انگیزش تحصیلی
۱-۶-۲ متغیر ملاک: آمادگی برای بیحوصلگی
۱-۶-۳ متغیر مقایسه ای: جنسیت، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی
۱-۷ تعاریف مفهومی و عملیاتی
۱-۷-۱ تعریف مفهومی آمادگی برای بی حوصلگی
آمادگی برای بیحوصلگی معمولاً می تواند به وسیله احساسات ناخوشایند، بیزاریآور (بعد عاطفی)، و نیز ادراک زمان تغییر و تحریف یافته (بعد شناختی)، برانگیختگی پایین (بعد فیزیولوژیکی)، بیانات چهرهای، بدنی، و کلامی (بعد ابرازی)، و انگیزه تغییر فعالیت، یا ترک موقعیت (بعد انگیزشی) تعریف شود (آلرگ، نت، توماس، گوتز، لیا و دنیلز،۲۰۱۰).
۱-۷-۲ تعریف عملیاتی آمادگی برای بی حوصلگی
آمادگی برای بیحوصلگی در این پژوهش نمره ای است که فرد در پرسشنامه ۲۸ سؤالی فارمر و ساندبرگ (۱۹۸۶) به دست می آورد.
تعریف مفهومی تحریک درونی: تحریک درونی توصیفی از بی علاقگی و مشکل در حفظ توجه است (وودانویچ و کاس، ۱۹۹۰).
تعریف عملیاتی تحریک درونی: در این پژوهش تحریک درونی نمره ای است که فرد در مؤلفه ی تحریک درونی، مقیاس آمادگی برای بی حوصلگی فارمر و ساندبرگ (۱۹۸۶) به دست می آورد.
تعریف مفهومی تحریک بیرونی: تحریک بیرونی به برانگیختگی و تنوع در محیط اطلاق می شود (وودانویچ و کاس، ۱۹۹۰).
تعریف عملیاتی تحریک بیرونی: در این پژوهش تحریک بیرونی نمره ای است که فرد در مؤلفه ی تحریک بیرونی، مقیاس آمادگی برای بی حوصلگی فارمر و ساندبرگ (۱۹۸۶) به دست می آورد.
۱-۷-۳ تعریف مفهومی هیجان خواهی
هیجان خواهی به عنوان جستجوی هیجان ها و تجربه های متنوع، تازه، پیچیده، پورشور و میل به ریسک کردن بدنی، اجتماعی، قانونی و مالی به خاطر خود تجربه ها تعریف می شود (زاکرمن، ۱۹۹۴).
۱-۷-۴ تعریف عملیاتی هیجان خواهی
هیجان خواهی در این پژوهش نمره ای است که فرد در پرسشنامه هیجان خواهی زاکرمن، فرم پنجم (SSS)[87] به دست می آورد.
تعریف مفهومی ماجرا جویی و هیجان زدگی (TAS)[88]: ماجراجویی و هیجان زدگی میل به مخاطره جویی بدنی است و برانگیختگی فیزیکی بالایی ایجاد میکند مثل پریدن با چتر (زاکرمن، ۱۹۷۹).
تعریف عملیاتی ماجراجویی و هیجان زدگی: در این پژوهش نمره ای است که فرد در مؤلفه ی ماجراجویی و هیجان زدگی در پرسشنامه هیجان خواهی زاکرمن فرم پنجم به دست می آورد.
تعریف مفهومی تجربه جویی (ES)[89]: تجربه جویی، دنبال کردن تجربه های جدید ذهنی و حسی است (زاکرمن، ۱۹۷۹).
تعریف عملیاتی تجربه جویی: در این پژوهش نمره ای است که فرد در مؤلفه ی تجربه جویی در پرسشنامه هیجان خواهی زاکرمن فرم پنجم به دست می آورد.
تعریف مفهومی بازداری زدایی (DIS)[90]: بازداری زدایی میل به رها کردن خود از قید و بندهای اجتماعی به خاطر لذت جویی است مثل مصرف الکل و روابط متنوع جنسی (زاکرمن، ۱۹۷۹).
تعریف عملیاتی بازداری زدایی: در این پژوهش نمره ای است که فرد در مؤلفه ی بازداری زدایی در پرسشنامه هیجان خواهی زاکرمن فرم پنجم به دست می آورد.
تعریف مفهومی حساسیت نسبت به یکنواختی و ملال [۹۱] (BS): حساسیت نسبت به یکنواختی و ملال، بیزاری از هر گونه کار یکنواخت است، یکنواختی از کار، تکرار تجربه یا مواجه شدن با افراد کسالت آور ( زاکرمن، ۱۹۷۹).
تعریف عملیاتی حساسیت نسبت به یکنواختی و ملال: در این پژوهش نمره ای است که فرد در مؤلفه ی حساسیت نسبت به یکنواختی و ملال در پرسشنامه هیجان خواهی زاکرمن فرم پنجم به دست می آورد.
۱-۷-۵ تعریف مفهومی پرخاشگری
پرخاشگری، عبارت است از انجام اعمال فیزیکی پرخاشگرانه ( مثلا کتک زدن، لگد زدن، گاز گرفتن یا دعوا کردن) یا پرخاشگری غیر کلامی و نمادین ( مثل ژست تهدید آمیز، تعقیب یا شکلک در آوردن) ( شرودر، ۱۳۸۵؛ به نقل از اسکندری، ۱۳۸۹).
۱-۷-۶ تعریف عملیاتی پرخاشگری
در این پژوهش پرخاشگری نمره ای است که آزمودنی در پرسشنامه ۲۷ سوالی باس و پری[۹۲] (۱۹۹۲) کسب میکند.
تعریف مفهومی پرخاشگری بدنی: در پرخاشگری بدنی، هدف اولیه پرخاشگری آسیب وارد کردن به دیگران است، زیرا فرد پرخاشگر از درد و رنجی که برای قربانی ایجاد می شود لذت میبرد (قلی پور، ۱۳۷۷).
تعریف عملیاتی پرخاشگری بدنی: در این پژوهش نمره ای است که آزمودنی در مؤلفه ی پرخاشگری بدنی، مقیاس باس و پری به دست می آورد.
تعریف مفهومی پرخاشگری کلامی: در پرخاشگری کلامی، آسیب بدنی و فیزیکی مطرح نیست؛ بلکه پرخاشگری بیشتر به صورت کلامی و گفتاری است (قلی پور، ۱۳۷۷).
تعریف عملیاتی پرخاشگری کلامی: در این پژوهش نمره ای است که آزمودنی در مؤلفهی پرخاشگری کلامی، مقیاس باس و پری به دست می آورد.
تعریف مفهومی خشم: خشم وضعیتی روانی است که در گستره آزردگی اندک تا غضب شدید می گنجد. معلول های فیزیکی خشم شامل، تند شدن ضربان قلب، افزایش فشار خون و میزان آدرنالین در خون است. هنگامی که شخص خودآگاهانه تصمیم به اقدام میگیرد تا بلافاصله رفتار تهدید کننده نیروی بیرونی دیگری را متوقف کند، خشم احساس غالب در وی می شود (چارلز اسپیلبرگر، ۱۹۹۷؛ به نقل از قلی پور، ۱۳۷۷).
تعریف عملیاتی خشم: در این پژوهش نمره ای است که آزمودنی در مؤلفه ی خشم، مقیاس باس و پری به دست می آورد.
تعریف مفهومی بدگمانی: عبارت است از تمایل به شرکت در اعمال آسیب زای فیزیکی و روانشناختی برای کنترل اعمال دیگران (قلی پور، ۱۳۷۷).
تعریف عملیاتی بدگمانی: در این پژوهش نمره ای است که آزمودنی در مؤلفه بدگمانی، مقیاس باس و پری به دست می آورد.