۳-اقدام به عمل زیان همگانی باید داوطلبانه و عمدی صورت گیرد، خسارت و زیان های تصادفی شامل آن نمی گردد.(خدادادو عسگر ، ۱۳۸۰،۲۳۷)
۴-زیان همگانی فقط در صورت به مخاطره افتادن کلی و عمومی کشتی موجه است. خساراتی که در اثر اقدامات اشتباه آمیز مانند اینکه به غلط تصور شود در کشتی آتش سوزی شده و بر اساس آن مقداماتی که منجر به خسارت میگردد انجام پذیرد، آن خسارات مورد قبول واقع نمی شود.(خدادادو عسگر ، ۱۳۸۰،۲۳۷)
۵-هدف از قبول زیان همگانی باید حفظ و نگهداری کل محمولات و کشتی باشد، اقداماتی که برای حفظ منافع فردی صورت گیرد شامل آن نمی شود.
۶- خسارت باید مستقیما، در اثر اقدام به زیان همگانی ایجاد شده باشد. خسارت دیرکرد و یا زیان از دست دادن بازار عوامل غیر مستقیم بشمار میروند و زیان همگانی محسوب نمی شود.(خدادادو عسگر ، ۱۳۸۰،۲۳۷)
قاعده C مقررات یورک آنتورپ:
فقط آن قسمت از خسارت و مخارجی که مستقیماً نتیجه خسارت مشترک است میتواند به حساب خسارت مشترک منظور نمود.
-
- ارزش کالا
- هزینه ها طبق ماده A یورک آنتورپ( York Antwerp Rules 1994, Rule c, page 1)
طبق قاعده A مقررات یورک”آنتورپ از همان تعریف زیان همگانی است :
موضوع خسارت مشترک منحصراًً و فقط هنگامی تحقق مییابد که تفدیه یا مخارج فوق العاده به صورت عمدی و عاقلانه به منظور حفظ سلامت کشتی و حفظ اموال از مخاطراتی که در یک سفر دریایی مشترک پیش میآید انجام شده باشد.” ( York Antwerp Rules 1994, Rule A, page 1)
۲-۱۱-۱-۲-۲ تحلیل ارتباط زیان همگانی با دزدی دریایی در بیمه های باربری
هرچند دزدی دریایی در قالب بیمه نامه با شرایط C , B در بخش خطرات تحت پوشش صراحتا فاقد پوشش است لیکن به دلیل ماهیت این نوع از خسارات در اغلب موارد خسارات دزدی دریایی به عنوان خسارت زیان همگانی اعلام می شود و شرکتهای بیمه در این شرایط فارغ از نوع پوشش به دلیل وجود پوشش مشترک زیان همگانی ناگزیر به مشارکت در پرداخت خسارات آن هستند .
نظر شرکت ریچاردز هاگ لیندلی[۵۱] که یکی از شرکت های پیشرو و معتبر در ارزیابی خسارات زیان همگانی است به عنوان شاهدی بر این مدعا اعلام میگردد.
در زیان همگانی به عنوان راهکاری برای مواجهه با تفذیه و هزینه ها ی مرتبط که منظور حفظ و سالم نگه داشتن کشتی و کالا و یا بازیافت آن ها ، در دریا بوقوع می پیوندد، در نظر گرفته می شود، مسلماً می بایست مبالغ پرداختی به مجرمان دریایی (دزدان دریایی) که به همین منظور هزینه می شود نیز جزء آن در نظر گرفت، زیرا این هزینه ها به منظور جلوگیری از زیان همگانی جهت سالم نگه داشتن کالا و کشتی پرداخت می شود همچنین هزینه های پرداخت شده غرامت آزادسازی در صورتی که توسط رأی قاضی دادگاه به عنوان اثبات مصادیق جنرال اوریج محسوب شود نیز پرداخت می شود.( Wong,2009,5)
پس در خسارت زیان همگانی صرفه نظر از نوع پوشش بیمه باربری ابتیاع شده A,B,C))همه به نسبت سرمایه و سهم خود از عواید سفر دریایی می بایست در زیان وارده سهیم می شونداین مطلب میزان خطر ورا در بخش حمل و نقل کالا بیان میدارد. بعضی از آن ها به شرح ذیل میباشند :
الف ) صاحب محموله خسارت دیده و کلیه صاحبان کالا
صاحب محموله خسارت دیده و یا فدا شده نیز همچون کلیه صاحبان کالا (که خسارتی به
محموله های آن ها وارد نشده ) سهم خود را در جبران خسارت می پردازد، در اینصورت صاحب محموله از بین رفته یا مورد خسارت بعلت دریافت کامل خسارت کالای خود نسبت به صاحبان دیگر کالا از امتیاز خاصی برخوردار خواهد شد.(خدادادو عسگر ، ۲۳۸،۱۳۸۰)
ب) کشتی :
متناسب باارزش کشتی، زیان همگانی آن پرداخت میگردد.(خدادادو عسگر ، ۲۳۸،۱۳۸۰)
ج) کرایه کشتی :
صاحب کشتی بابت آن قسمت از کرایه خالصی که بعلت اقدام به زیان همگانی احیا شده است خسارت می پردازد.(خدادادو عسگر ، ۲۳۹،۱۳۸۰)
د) کرایه کشتی اجاره ای:
همچنین ممکن است یک کشتی خالی اجاره ای بسوی بندر بارگیری رهسپار شود، در صورت وقوع زیان همگانی صاحب کشتی سهم خود و اجاره کنند آن به نسبت مبلغ کرایه ای که دریافت خواهند کرد، خسارت زیان همگانی را تواماً می پردازد .(خدادادو عسگر ، ۲۳۹،۱۳۸۰)
۲-۱۱-۱-۲-۳ واکنش بازار بیمه در مقابله با دزدی دریایی
از آنجایی که دزدی دریایی ریسک بزرگی را برای شرکت های بیمه ایجاد می کند اغلب بیمه گران حمل و نقل کالا سعی در باز بینی شرایط و مفاهیم پوشش بیمه نامه های خود می نمایند تا پوشش مناسب برای افزایش میزان خطر احتمالی فراهم گردد. (Alianz , 2009,11)
بازار بیمه لندن بسیار سریع نسبت به خطر دزدی دریایی واکنش نشان داده و با ارائه پوشش خطر جنگ کشتی و خطر جنگ کالا و پوشش های P&I و بیمه نامه های تخصصی دریایی مانند بیمه آدم ربایی و غرامت آزادسازی K&R یا بیمه از دست دادن کرایه حمل یا درآمد (عدم النفع)پوشش لازم را فراهم نموده است. (Tillmann,2013,2)
همچنین در نتیجه همکاری مشترک بازار لندن و کمیته باربری شرایط اختیاری طراحی شد ، در قالب این شرایط بیمه گر میتواند به منظور کنترل ریسک از این شرایط اختیاری استفاده نموده و نسبت به ابطال پوشش دزدی دریایی پس از گذشت ۷ روز از ارسال اعلامیه کتبی اقدام نمایند JC2008/024,2008,2&Mounich,Re,,2009,21))
۲-۱۱-۱-۲-۴ بیمه و به حد اقل رساندن خسارت کالا ناشی از دزدی دریایی با بهره گرفتن از تجهیزات ایمنی و راه حل های تکنیکی
یک اصل مهم در خصوص اعلام خسارت این است که صاحب کالا می بایست تمام تلاش خود را برای تخفیف و کاهش خسارت بنماید و نشان دهد که به این منظور از ایجاد شرایط نامساعدتر و عواقب بیشتر خسارات خودداری نموده است. در این خصوص پرداخت غرامت برای باز پس گیری کشتی میتواند تلاشی برای جلوگیری و توسعه خسارت باشد و یا میتواند توسط بیمه گر در قالب هزینه های تعقیب و اقدام بر اساس شرایط قراردادهای بیمه ای به بیمه گذار پرداخت شود.(Aftab , 2009,8)
۲-۱۱-۱-۲-۴-۱ راه حل های تکنیکی جهت کاهش ریسک دزدی دریایی در حمل کالا
در سال های اخیر صنعت تجهیزات ایمنی راه حل های تکنیکی متعددی را برای حفاظت از کشتی ها و خدمه آن ها در برابر حمله دزدان دریایی به شرح ذیل پیشنهاد میکند:
-
- کانتینرهای فوق ایمن برای محافظت از کالا در باربری
-
- سیستم راداری فوق حساس که میتواند در دامنه بسیار نزدیک نیز مسیر نزدیک شدن دزدان دریایی را مشخص نماید.
-
- نور افکن ها برای روشن کردن و چراغانی شناور (به منظور تامین نور مناسب جهت تشخیص ورود دزدان دریایی به عرشه)
-
- تجهیزات مخصوص دید در شب و دوربین هایی گرمایی (حساس به گرما)
-
- انواع سیستم های هشدار صوتی و بصری
-
- سیستم های دفاع صوتی
-
- سیستم های ردیابی ماهواره ای که سبب می شود تا شرکت های کشتیرانی قادر به ردیابی کشتی های خود باشند.
-
- سیستم های تجسس هوایی
- کشتی های فاقد سر نشین با کنترل از راه دور خودکار به منظور گشت زنی و پاسبانی (Sakellaridou,2009,15)
فصل سوم :
روش شناسی تحقیق (متدولوژی)