محدودیت هاى استفاده ازفاوا را نبود استانداردهاى لازم جهت تبدیل برنامه هاى درسى فعلى به برنامه ى درسى تلفیق شده با فاوا، مشکلات ارزیابى دانش آموزان به صورت روی خط ؛ناکافى بودن آموزش هاى لازم براى معلمان ریاضى درخصوص تلفیق فاوا با ریاضى؛ ناکافى بودن امکانات نرم افزارى و سخت افزارى و نامناسب بودن زیر ساخت هاى مخابراتى از نظر محدودیت در پهناى باند؛ عدم دسترسى به اینترنت در همه ى مدارس در سطح کشور؛ انگلیسى بودن زبان اکثر نرم افزارها و ضعف دانش انگلیسى دانش آموزان ایرانى.
– بهین آئین (۱۳۸۸) در پژوهشی به نام « جایگاه تکنولوژی آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری هندسه فضایی» به بیان دیدگاه ها و نظرات معلمان در تدریس به کمک فاوا پرداخته است. در این پژوهش علیرغم تأکید اکثر معلمان به مفید بودن فاوا در فرایند یاددهی – یادگیری به بیان محدودیت ها و مشکلات استفاده از فاوا در امر آموزش از نظر معلمان پرداخته است. پس از اجراى پرسشنامه و بررسى نتایج حاصل، مشخص شد که ۶٠ درصد دبیران مرد و ١٠٠ درصد دبیران زن ریاضى (درمجموع ٩٠ درصد دبیران ریاضى) معتقد بودند که استفاده ازتکنولوژى آموزشى فرایند یاددهى یادگیرى هندسه ى فضایى را بهبود مى بخشد. درضمن، اکثر دبیران معتقد بودند که ازتکنولوژى آموزشى در فرایند یاددهى یادگیرى هندسه ى فضایى به طور مطلوب استفاده نمى شود. در راستاى بررسى دلایل عدم استفاده از فناورى آموزشى در فرایند یاددهى یادگیرى هندسه ىفضایى، کمبود وقت، عدم حمایت مدیران مدارس و عدم آشنایی معلمان با نرم افزارهاى آموزشى، بیشتر از سایرین مورد موافقت قرار گرفته بودند. اما کمبود کامپیوتر در مدارس و کمبود نرم افزارهاى مناسب مورد تأیید قرار نگرفت.برخى از دبیران ریاضى، در انتهاى پرسشنامه، موضوع عدم تسلط به زبان انگلیسى را مطرح ساخته بودند که از دید پژوهشگربه دور مانده بود.مطالعه ى نظر دبیران ریاضى نشان داد که از نظر آن ها،استفاده از تکنولوژى آموزشى، فرایند یاددهى یادگیرى هندسه ى فضایى را بهبود می بخشد. اما به دلایل ،عدم برنامه ریزى مناسب؛ نحوه ى مرسوم ارزشیابى از عملکرد دبیران؛ کمبود وقت؛ عدم آشنایى معلمان ریاضى با نرم افزارهاى موجود؛ عدم تسلط معلمان ریاضى بر نرم افزارهاى موجود آموزش هندسه ى فضایى؛ فقدان برنامه ریزى بلندمدت؛ عدم حمایت مدیران مدارس از معلمان علاقه مند به استفاده ازتکنولوژى؛ عدم تسلط معلمان به زبان انگلیسى؛ نگرانى معلمان از تسلط بیشتر دانش آموزان بر نرم افزارها نسبت به آن ها؛ نگرانى از پایین آمدن سطح قدرشناسى و قدردانى دانش آموزان از معلمان؛ نبود نرم افزارهاى تهیه شده به زبان فارسى از این تکنولوژى درفرایند یاددهى یادگیرى هندسه ى فضایى به طور مطلوب استفاده نمى شود.
– عسگری (۱۳۸۸) در پژوهش خود تحت عنوان« بررسی تاثیر به کار گیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات بر میزان یادگیری شناختی و نگرش دانش آموزان در درس فیزیک پیش دانشگاهی»به بیان تاثیر کاربرد تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در میزان یادگیری و تاثیر آن بر میزان نگرش دانش آموزان در درس فیزیک می پردازد. وی نتیجه میگیرد که: ۱ – دانش آموزانی که با کمک تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات آموزش دیده اند در مقایسه با دانش آموزانی که فقط آموزش سنتی دیده اند، نمرات بالاتری دارند ۲- همچنین نگرش آن ها نسبت به درس فیزیک مثبت تر است.
– ضامنی و همکارانش (۱۳۸۷) پژوهشی پیمایشی با هدف بررسی به کارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس ریاضی و ارائه راهکارهایی جهت توسعه آن در شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی ۷۷-۱۳۷۸ انجام دادند و نتایج نشان داد که کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در تغییر نگرش،تثبیت و پایداری مطالب درسی،مهارت استدلال و قدرت خلاقیت و در نهایت یادگیری فعال درس ریاضی تأثیر دارد.
– سیفی(۱۳۸۷) در مقاله ای با عنوان « کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تربیت معلم ایران » با بهره گرفتن از روش اسنادی – تحلیلی ماهیت فاوا و چگونگی اعمال آن در تربیت معلم کشور های آسیایی و اروپایی مورد بررسی قرار داده، نتیجه گیری میکند که، تحول علمی در توسعه فاوا و نقش اساسی این تحول و توسعه در نظام آموزشی از یک سو و نقش کلیدی معلم در کاربرد اثر بخش آن از سوی دیگر، باز نگری در محتوای برنامه درسی و گام برداشتن به سوی رویکرد های تازه در تربیت معلم ایران را اجتناب ناپذیر میکند.
– حسینی (۱۳۸۷) در تحقیقی به نام «بررسی میزان تاثیر آموزش الکترونیک بر فرایند یاد دهی – یادگیری و راهکار های توسعه آن در اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ اراک » به بررسی تاثیر آموزش الکترونیک پرداخته است و نتایج زیر را در تحقیق خود ذکر میکند:۱- تلفیق آموزش الکترونیک با روش های تدریس موجود باعث بهبود فرایند یاددهی- یادگیری خواهد شد. ۲- نوع نگرش و بینش معلمان و مدیران و دانش آموزان بر توسعه آموزش الکترونیک تاثیر دارد.۳- افزایش دانش و مهارت رایانه ای دبیران و مدیران موجب توسعه ی روش های آموزش الکترونیک می شود. ۴- فراهم نمودن منابع لازم سخت افزاری و نرم افزاری در توسعه آموزش الکترونیک مؤثر است. ۵- مشارکت دبیران در تولید محتوای الکترونیک در توسعه آموزش الکترونیک مؤثر است.
-طاهری (۱۳۸۵) در پژوهش خود تحت عنوان « تاثیر کاربرد برنامه های شبیه سازی رایانه ای بر یادگیری دانش آموزان در درس شیمی » به نتایج زیر دست یافت. ۱- کاربرد برنامه های شبیه سازی درس شیمی ، یادگیری شناختی دانش آموزان را افزایش میدهد. ۲- استفاده از برنامه های شبیه سازی آزمایشگاهی مهارتهای آزمایشگاهی دانش آموزان را افزایش میدهد. ۳- استفاده از برنامه های شبیه سازی رایانه ای موجب علاقمندتر شدن دانش آموزان نسبت به درس شیمی شده که این افزایش انگیزه باعث افزایش یادگیری در این درس خواهد شد.
– شهبازی (۱۳۸۵) پژوهشی با عنوان « بررسی میزان بهره گیری دبیران مقطع متوسطه ی شهر اصفهان از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و راه های گسترش آن » انجام داده است که یافته های این پژوهش عبارتند از : ۱- میزان آشنایی و کاربرد رایانه در سه زمینه آموزشی، پژوهشی و ارتباطی به صورت پلکانی قرار دارد، یعنی کمترین آشنایی در زمینه برقراری ارتباط، پس از آن در زمینه پژوهشی و نهایتاً در آموزش بوده است. ۲) همبستگی معنا داری بین آموزش و میزان کاربرد تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات وجود دارد.۳ – به امکانات سخت افزاری در مدارس اهمیت بیشتری داده شده است. ۴- میزان آشنایی و کاربرد معلمان با سابقه خدمت کمتر بیشتر از معلمان با سابقه بیشتر در سه حیطه آموزشی ، پژوهشی و ارتباطی بوده است.