“
شرکتها برای ادامه فعالیت خود نیازمند تامین نابع مالی هستند. در پاره ای از موارد این منابع از طریق سهام عادی قابل تامین خواهد بود. در تصمیم گیری های شرکت برای انتخاب نحوه تامین مالی هزینه تامین مالی بسیار مهم است که تحت عنوان هزینه سرمایه مطرح می شود.
در این پروژه سعی شده است تا تاثیر ساختار بازار بر هزینه سرمایه بررسی شود.
اهداف علمی
با توجه به اینکه هزینه سرمایه یکی از فاکتورهای مهم در تصمیمات مدیریتی و مالی شرکت ها میباشد ومدیران باید در هنگام سرمایه گذاری بر روی پروژه ای خاص، از نرخ بازدهی پروژه و نرخ بازده مورد انتظار سرمایه گذاران ) هزینه سرمایه ( آگاهی داشته باشند، یعنی باید بدانند منابع مالی مورد استفاده آن ها با چه هزینه ای تامین می شود، پس از اهداف این تحقیق موارد زیر را می توان نام برد :
۱- درک رابطه بین ساختار بازار و هزینه سرمایه.
۲- کمک به تصمیم گیری های مرتبط با سرمایه گذاری، استقرار ساختار بهینه مالی، کمک به اندازه گیری عملکرد و تعیین ارزش شرکت.
۳- کمک به استفاده کنندگان از جمله سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و تحلیل گران مالی.
۴-توسعه ادبیات مالی مرتبط با هزینه سرمایه.
اهداف کاربردی
هزینه سرمایه سهام عادی به عنوان بخشی از هزینه سرمایه شرکت، بازده مورد انتظار دارندگان سهام عادی است. سهامداران عادی به علت پذیرش ریسک سرمایه گذاری، انتظار کسب بازده مناسب دارند. هزینه سرمایه در تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری و اولویت های سرمایه گذاری، ساختار بهینه سرمایه و ارزیابی عملکرد بخش ها نقش کلیدی دارد.
ضرورت های خاص انجام تحقیق
تعیین و ایجاد ساختار بهینه سرمایه و یا حرکت به سمت آن میتواند بر ارزش شرکت و ثروت سهامداران تاثیر بگذارد. بدون اطلاع از هزینه سرمایه، شرکت نمی تواند تصمیم بگیرد که از چه ابزاری برای گردآوری وجوه لازم برای سرمایه گذاری بلند مدت استفاده کند و به دلیل محدودیت در منابع، واحدهای اقتصادی باید ترکیبی از منابع تامین مالی را انتخاب کنند که حداقل هزینه سرمایه را در بر داشته باشد. کاهش هزینه سرمایه، حاصل حرکت واحد اقتصادی به سمت ساختار بهینه سرمایه میباشد. منظور از ساختار بهینه سرمایه، ترکیبی از بدهی وحقوق صاحبان سهام است که با آن ترکیب هزینه سرمایه در حداقل خود قرار گیرد.
سوال پژوهش
آیا ساختار بازار بر هزینه سرمایه تاثیر دارد؟
فرضیه پژوهش
تحقیق به روش علمی حول محور یک مسئله یا مشکل صورت میگیرد. قدرت تصور و حدس ذهنی انسان به عنوان یک محقق به او امکان میدهد تا در مورد موضوعات مختلف بیاندیشد،حدس بزند، تصویر ذهنی ایجاد کند و راه حل های مختلف پیشنهاد کند. یک محقق از همین روش برای طرح یک یا چند فرضیه برای نتیجه تحقیق استفاده میکند. بنابرین می توان فرضیه تحقیق را یک حدس علمی یا پیش داوری دانست که به وسیله ی جمع آوری حقایقی که منجر به قبولی یا رد آن فرضیه شده، مورد آزمایش نیز قرار میگیرد. به عبارت دیگر فرضیه راه حل پیشنهادی محقق برای حل مسئله تحقیق و یا نتیجه تحقیق است.
با توجه به سوال فوق و بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق فرضیه این پژوهش به شرح زیر میباشد:
فرضیه : بین ساختار بازار و هزینه سرمایه ارتباط وجود دارد.
روش شناسی پژوهش
واژه «روش» از لغت «متد» است که از واژه یونانی «متا» به معنای «در طول » و «اودوس» یعنی «راه»، گرفته شده و مفهوم آن در پیش گرفتن راهی برای رسیدن به هدف و مقصودی با نظم و توالی خاص است. اصطلاح روش، هم به خود راه اشاره دارد و هم به قواعد و ابزارهای رسیدن به آن.
امروزه یکی از کلیدی ترین مباحث در پژوهش و تکاپو برای رسیدن به خلاقیت و نظریه پردازی، بحث روش شناسی و روش تحقیق میباشد و در گستره تحقیقات علمی و بنیادین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بحث بنیادین روش، میتواند ما را به معیاری عمیق و دقیق که راهگشای مشکلات در عرصه های علوم اسلامی ـ انسانی است، راهبری کند. روش شناسی، راهی برای رسیدن به معرفت ژرف کاوانه و تکاپویی روشمند برای نظریه پردازی است.
روش شناسی تحقیق، که روش مناسب هر پژوهش را بر اساس موضوع تحقیق و طرح آن انتخاب میکند، از مهم ترین بخشهای فرایند پژوهش است. توجه به این بحث و اهمیت آن، سابقه ای کهن دارد، و تفاوت میان علوم از نظر روش تحقیق در آن ها، کمابیش ملحوظ بوده است. البته در برخی زمانها بر یک روش، مانند روش عقلی، بیشتر تأکید می شده است. در دوره جدید، از روزگار فرانسیس بیکن، به روش تحقیق در علوم بیشتر توجه شد؛ چنان که دانش «روش شناسی» (=متدلوژی)، که گاه منطق عملی نیز نامیده می شود، شکل گرفت. بحث از روش تحقیق، غالباً بحثی مقدمی برای هر علم است و جداگانه و در مقدمه خود آن علم مطرح می شود. به دلیل تنوع روش های تحقیق و ویژگیهای روش های مورد نیاز در علوم مختلف، گردآوری تمام آن ها در یک علم چندان عملی نیست.
روششناسی یا متدولوژی وسیله شناخت هر علم است. روششناسی در مفهوم مطلق خود به روشهایی گفته میشود که برای رسیدن به شناخت علمی از آن ها استفاده میشود و روششناسی هر علم نیز روشهای مناسب و پذیرفته آن علم برای شناخت هنجارها و قواعد آن است.
در معنایی کلی تر، روش هر گونه ابزار مناسب برای رسیدن به مقصود است. روش ممکن است به مجموعه طرقی که انسان را به کشف مجهولات هدایت میکند، مجموعه قواعدی که هنگام بررسی و پژوهش به کار میروند و مجموعه ابزار و فنونی که آدمی را از مجهولات به معلومات راهبری میکند اطلاق شود. روشهای شناخت را باید از روشها و فنون اجرای آن ها متمایز دانست، چرا که اجرای هر قاعده پس از شناخت آن قاعده ممکن میگردد. واژه روششناسی گاه نیز به معنی «روشـمَندی» و یا مجموعهای از روشها به کار میرود. زمانی که از فرضیه و رابطه علی متغیر مستقل و وابسته و همبستگی متغیر ها، اندازه گیری اسمی فاصله ای و نسبی و نمونه گیری و استناد به منابع متقن علمی(کتاب و مقاله) سخن می گوییم درباره روش تحقیق به بحث پرداخته ایم.
تحقیقات علمی را می توان بر اساس هدف به سه گروه بنیادی، کاربردی و علمی تقسیم کرد. با توجه به این تقسیم بندی پژوهش حاضر در گروه تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. در تحقیق حاضر هدف بررسی روابط میان متغیر هاست. بنا براین این تحقیق به لحاظ ماهیت و روش از نوع همبستگی است.
متغیر های پژوهش
در تحقیق حاضر به منظور آزمون فرضیه از مدل رگرسیون چندگانه به شرح زیر استفاده شده است:
Kit =β۰ +β۱HIit +β۲GRit +β۳SIZEit + β۴LEVit +β۵ROAit +β۶BMit + εit(1-1)
که در مدل فوق، kit هزینه سرمایه (متغیر وابسته)، HIit ساختار بازار (متغیر مستقل)، Sizeit معیار اندازه شرکت (متغیر کنترلی)، Levit اهرم مالی (متغیر کنترلی)، GRit نرخ رشد(متغیر کنترلی)، ROAit نرخ بازده دارایی(متغیر کنترلی)، BMit نسبت ارزش دفتری (متغیر کنترلی) میباشد.
گرد آوری اطلاعات
“