- روش تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه:
یکی از محاسن این فصل که در آن مرحله به مرحله روش انجام تحقیق توصیف میگردد همان ایجاد امکان به منظور تکرار یا ادامه تحقیق در همان زمینه یا زمینه دیگر برای محقق دیگر است تا بتواند با رعایت مفاد مندرج در این فصل از تحقیق تحقیقی مشابه انجام دهدو از مقایسه و بررسی یافته ها در تحقیق اطلاعات مفیدی کسب کند.
در این فصل با توجه به موارد مطروحه روش انجام تحقیق به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و درباره روش تحقیق – جامعه آماری – نمونه روش نمونه گیری – روش جمع آوری اطلاعات بحث خواهد شد و هر کدام از موارد مذکور تحت عنوان خاصی مطرح شده و بحث و توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.
تعریف جامعه:
جامعه عبارت است از گروهی از افراد ،اشیا با حوادث که حداقل یک صفت یا ویژگی مشترک داشته باشند یا بعبارتی دیگر جامعه عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقمند هستیم یافته های پژوهش را به آن ها تعمیم دهیم(دلاور ، علی، ۱۳۷۰).
تعریف جامعه آماری :
جامعه آماری مورد بررسی در این تحقیق شامل معلمان مونث در مدارس دخترانه متوسطه ناحیه ۲ شهرستان اردبیل در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ که تعداد آن ها ۱۰۰ نفر میباشد.
تعریف نمونه :
نمونه به زیر جامعه ای گفته می شود که از کل جامعه انتخاب می شود و معرف آن است.
یا بعبارت دیگر نمونه گیری یعنی انتخاب تعدادی از افراد ،حوادث و اشیا از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه (دلاور، علی، ۱۳۷۰)
تعریف نمونه آماری :
با توجه به اهمیت نمونه به ویژه در تحقیقات علوم انسانی نمونه ای که برای این پژوهش در نظر گرفته شده است در مورد جامع معلمان با بهره گرفتن از فرمول گوکران ۴۰ معلم به عنوان نمونه انتخاب شدند.
فرمول کوکران : با توجه به اینکه مقادیر p و q قبل از برآورد حجم نمونه مجهول بود بنابرین p=50% و q=50 % در نظر گرفته شد مقادیر متغیر های دیگر فرمول حجم نمونه کوکران عبارتند از :
توزیع نرمال یا احتمال خطا= درصد خطاپذیری نتایج =
عدم وجود صفت در نمونه q= احتمال وجود صفت در نمونه p=
حجم نمونه آماری N=
N=
ابزار اندازه گیری :
در این تحقیق جهت بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان دختر مقاطع متوسطه ناحیه ۲ اردبیل از پرسش نامه ای که توسط پژوهشگر آقای سید ناصر آمیغی اردبیل در سال ۱۳۷۹ در مقطع کارشناسی ارشد برای بررسی علل افت تحصیلی در شهرستان نمین تنظیم شده بود استفاده شد و این پرسش نامه در میان معلمان اجرا شد.
روش تحقیق:
تحقیق حاضر با توجه به موضوع و اهداف به روش >>علی و همبستگی<< انجام گرفت در ارتباط با مزایایی این روش دلاور بیان میدارد >> مزیت عمده آن این است که به محقق اجازه میدهد تغییر های زیادی را اندازه گیری کند و همزمان همبستگی درونی آن ها را محاسبه نماید . روش همبستگی به محقق اجازه میدهد که احتمال ارتباط چند متغیر را با یک الگوی رفتاری مشخص مورد پژوهش قرار دهد . امتیاز دیگر روش همبستگی در این است که میتواند درباره درجه همبستگی بین متغیر های مطالعه اطلاعات لازم را فراهم سازد… روش همبستگی برای دو هدف عمده به کار می رود: ۱-کشف همبستگی بین متغیر ها. ۲- پیشبینی یک متغیر از روی یک یا چند متغیر دیگر<<
تحقیق حاضر نیز با توجه به این که درصدد دستیابی متغیر ها و عواملی میباشد که در افت تحصیلی موثرند و باعث بروز افت تحصیل میشوند از روش علّی و همچنین چگونگی ارتباط این عوامل با افت تحصیلی را در نظر دارد بسنجد بدان جهت روش به کار رفته در این پژوهش از نوع علّی و روش همبستگی میباشد.
روش جمع آوری داده ها :
از مراحل با اهمیت هر پژوهش شیوه جمع آوری اطلاعات است که به آن قدرت می بخشد برای اجرای هر نوع مطالعه تحقیقی نوع خاصی از ابزار و وسایل جمع آوری اطلاعات مورد نیاز میباشد.
در تحقیق حاضر ابزاری که برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است پرسش نامه ای میباشد که توسط پژوهشگر سید ناصر آمیغی اردبیل طراحی شده است و در زمستان سال ۱۳۷۹ در شهرستان نمین که دارای قبولی از ۵٫/۰می باشد در میان معلمان به اجرا درآمده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
-
- مقدمه
-
- گزارش توصیفی
-
- نتایج استنباطی
- یافته های جانبی
مقدمه
این فصل از تحقیق حاضر شامل دو بخش میباشد:
بخش اول: تحت عنوان تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها
بخش دوم: تحت عنوان تجزیه و تحلیل استنباطی و آزمون فرضیات
بخش سوم : تحت عنوان یافته های جانبی
بخش اول این فصل شامل جداول توصیفی مربوط به پرسشنامه میباشند که در این بخش سوال های مربوط به به پرسش نامه ها از نظر تعداد و درصد پاسخ های ارائه شده به گزینه ها مورد جمع بندی قرار گرفته و در جدولی استخراج گردیده است که در زیر هر یک از جداول نیز با توجه به داده های جدول به توصیف مطالب پرداخته شده است.
بخش دوم این فصل به تجزیه و تحلیل فرضیات پرداخته و هریک از فرضیه های تحقیق با توجه به سوال های مربوط به آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند .
بخش سوم این فصل به یافته های جانبی بخش اول یعنی آمار توصیفی پرداخته است.
آمار توصیفی نتایج آماری
با توجه به نتایج آماری به دست آمده تعداد پاسخ دهندگان به سوال یک (میزان در آمد والدین و افت تحصیلی ) از بین ۴۰ نفر که بیشترین تعداد به گزینه زیاد با فراوانی ۱۸ و ۴۵ درصد و کمترین آن به گزینه کم با فراوانی ۲ و ۵ درصد میباشد و بقیه نیز به ترتیبی که در جدول و نمودار زیر آمده مشخص و نشان داده شده است.
توزیع میزان درآمد خانواده و افت تحصیلی
جمع
۴۰
۱۰۰٫۰
نمودار ۴-۱ – توزیع میزان درآمد خانواده و افت تحصیلی
با توجه به نتایج آماری به دست آمده تعداد پاسخ دهندگان به سوال دو (انتصاب مدیران مدارس از روی صلاحیت ) از بین ۴۰ نفر که بیشترین تعداد به گزینه متوسط با فراوانی ۱۵ و ۵/۳۷ درصد و کمترین آن به گزینه خیلی زیاد با فراوانی ۳ و ۵/۷ درصد میباشد و بقیه نیز به ترتیبی که در جدول و نمودار زیر آمده مشخص و نشان داده شده است.
انتصاب مدیران مدارس از روی صلاحیت
جمع
۴۰
۱۰۰٫۰