لذا این پژوهش به دنبال این است که رهبری تحول آفرین چه ارتباطی با مدیریت دانش میتواند داشته باشد؟
۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق
پیشرفتهای گوناگونی که در دهه های اخیر در سازمان و محیط پیرامون آن حاصل شد، مدیران را با کثرت فرآیندها و تغییرات سازمانی مواجه ساخت. بخش عظیمی از این تغییرات به منظور بهبود عملکرد، افزایش رقابت و احتمال بقای سازمان بر توسعه و کاربرد سرمایه های فکری و رشد شایستگیهای اساسی متمرکز شد (Godbout,2000).
برخی بر این عقیده اند که تهدید از دست دادن دانش عامل اصلی ظهور مدیریت دانش است (Hidreth,2002). برخی دیگر براین عقیده اند که مدیریت دانش در واقع پاسخی به مشکل استهلاک مغز و فراموشی است (Gardan,2003). در سال های اخیر بسیاری از سازمان ها به اجرای پروژه های مدیریت دانش می پردازند و این در واقع تلاشی برای بهبود و کسب مزیت رقابتی و باقی ماندن در عرصه رقابت است (Davenport & Prusak,2000). مدیریت دانش به عنوان رویکردی نوین جهت بهرهبرداری و توسعه سرمایه های یک سازمان با هدف پیشبرد اهداف سازمان ظهور کرد (Bhatt,2001)، و منحصراًً به اتخاذ راهبرد و تدابیری برای مدیریت سرمایه های انسان محور معطوف گشت (Adam & Mc creedy,1999).
اهداف مدیریت دانش ، کاربست دانش موجود به طور کامل گنجاندن دانش در کالاها و خدمات به منظور تقویت قابلیتهای اساسی و برتری رقابت میباشد (Ives & Coli,2002). مدیریت دانش اساساً حول محور بهبود، نوآوری و نیل به اهداف دور میزند (Sallis & Jones,2002). بنابرین استفاده از مدیریت دانش در سازمانها یک ضرورت تجاری است .سازمان ها در عصر حاضر نیاز دارند تا سرمایه فکری خود را به نحو مؤثری مدیریت کنند تا قادر باشند مزایای رقابتی کسب کرده و آن را حفظ کنند .به علت اینکه دانش در حافظه افراد است، مدیریت آن یک فرایند انسان محور است تا تکنولوژی محور .با وجود این تکنولوژی(اینترنت، سیستم های نرم افزار گروهی) میتواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای مدیریت دانش مورد استفاده قرار بگیرد (Gardan,2003).
از طرفی امروزه در سازمانها به منابع انسانی به عنوان مهمترین منابع سازمان نگریسته می شود. رهبر اجازه قابلیت انعطاف و پاسخ گویی به تغییرات محیطی را فراهم آورده و راهی برای هماهنگی فعالیت های گروههای گوناگون درسازمان ایجاد نموده و ارضای نیاز های فردی و عضویت سازمانی را تسهیل میکند. رهبردر تطبیق سریع سازمان با شرایط محیط متغیر و حفظ ثبات سازمان نقش اساسی دارد. توفیق یا شکست سازمانها به مقدارقابل توجهی درگرو رهبری است. رهبران تحول آفرین، ارزش ها، باورها و نگرش های پیروانی را که مشتاق فعالیت ماوراء انتظارات هستند متحول میکنند(مقدمی، ۱۳۸۶، ۷۳). رهبران تحول آفرین، توجه پیروان را به نیازهای برتر و تبدیل منافع فردی به منافع جمعی جلب میکنند.
۱-۳- اهداف تحقیق
۱-۳-۱- هدف اصلی
هدف اصلی این پژوهش « شناسایی ارتباط بین رهبری تحول آفرین و مدیریت دانش (بر اساس چرخه مدیریت دانش)در بین کارمندان شرکت لینا» میباشد.
۱-۳-۲- اهداف فرعی
اهداف فرعی این پژوهش عبارتند از:
-
- شناسایی ارتباط بین رهبری تحول آفرین و خلق دانش
-
- شناسایی ارتباط بین رهبری تحول آفرین و سازماندهی دانش
-
- شناسایی ارتباط بین رهبری تحول آفرین و تبادل دانش
- شناسایی ارتباط بین رهبری تحول آفرین و به کارگیری دانش
۱-۴- فرضیه های تحقیق
۱-۴-۱-فرضیه های اصلی
فرضیه اصلی این پژوهش را چنین در نظر میگیریم که « بین رهبری تحول آفرین و مدیریت دانش (بر اساس چرخه مدیریت دانش) در بین کارمندان شرکت لینا رابطه وجود دارد».
۱-۴-۲-فرضیه های اخص
فرضیههای اخص در نظر گرفته شده در این پژوهش عبارتند از:
-
- بین رهبری تحول آفرین و خلق دانش رابطه وجود دارد.
-
- بین رهبری تحول آفرین و سازماندهی دانش رابطه وجود دارد.
-
- بین رهبری تحول آفرین و تبادل دانش رابطه وجود دارد.
- بین رهبری تحول آفرین و به کارگیری دانش رابطه وجود دارد.
۱-۵- قلمرو تحقیق
۱-۵-۱-قلمرو موضوعی
این تحقیق از نظر قلمرو موضوعی به رهبری تحول آفرین و فرایند مدیریت دانش و ارتباط بین آن ها می پردازد
۱-۵-۲- قلمرو مکانی
پژوهش حاضر در شرکت لینا نیک انجام میگیرد.
۱-۵-۳- قلمرو زمانی
داده های این پژوهش مربوط به دوره زمانی اردیبهشت ۱۳۹۳ تا مهر ماه ۱۳۹۳ خواهد بود.
۱-۶- روش شناسی تحقیق
۱-۶-۱- نوع تحقیق از نظر هدف:
تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریه ها، قانونمندیها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین میشوند را برای حل مسائل اجرایی و واقعی به کار می گیرند. (خاکی، ۱۳۷۹،۱۴۲). این تحقیق از آن جهت کاربردی است که سازمان های مورد مطالعه میتوانند از نتایج به دست آمده از رهبری تحول آفرین و مدیریت دانش استفاده کنند. تحقیق حاضر به لحاظ آنکه به بررسی داده های مرتبط با برهه ای (دوره ای) از زمان می پردازد، مقطعی است.
۱-۶-۲- نوع تحقیق از نظر روش:
این تحقیق از نظرنوع، توصیفی، همبستگی و میدانی است. توصیفی از این جهت که تصویری از وضع موجود را ارائه میدهد. به توصیف منظم و نظامدار وضعیت فعلی آن می پردازد. پیمایشی از این جهت که داده های مورد نظر از طریق نمونه گیری یا سرشماری از جامعه برای بررسی توزیع ویژگیهای آماری گردآوری میگردد (حافظ نیا، ۱۳۸۳،۱۱۵). همچنین به دلیل اینکه رابطه متغیر مستقل ” رهبری تحول آفرین ” با متغیر وابسته ” مدیریت دانش” مورد مطالعه قرار خواهد گرفت، لذا این تحقیق از نوع تحقیق همبستگی است. در این نوع تحقیق رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل میگردد.
۱-۷- جامعه آماری و حجم آن :
برای انجام تحقیق ابتدا باید جامعه را که میخواهیم از آن نمونه بگیریم، به دقت تعریف کنیم. جامعه آماری عبارت است از افراد یا اشیایی که در خاصیت یا خاصیتهای مورد تحقیق مشترک باشند و با هدف و موضوع ارتباط داشته باشند(خلیلی،۱۳۷۹ ،۸۷). جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق میخواهد به تحقیق درباره آن ها بپردازد (سکاران، ۱۳۸۲، ۲۹۴). جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان شرکت لینا نیک به تعداد ۵۰۰ نفر میباشد.
۱-۸- بر آورد حجم نمونه و روش نمونه گیری:
«نمونه معمولاً گروهی از افراد جامعه است که معرف آن جامعه بوده و کم و بیش ویژگیها و مشخصات افراد جامعه را دارا است» (کرلینجر،۱۳۷۰، ۱۳۶).
برای تعیین حجم نمونه از رابطه زیر استفاده میکنیم:
N: جمع جامعه آماری میباشد (که در این تحقیق ۵۰۰ نفر میباشند).