شاغل۱۲۰۳۰٫۷۳۱۵٫۳۵۷
مفروض نا برابری واریانس
-۱٫۹۲۴
۱۷۲٫۷۶۲
.۰۵۶
-۲٫۹۷۶
-۶٫۰۲۹
.۰۷۸
استفاده از آزمون t برای دو نمونه مستقل که وجود تفاوت بین میانگین نمرات در دو گروه را بررسی میکند با فرض صفر، برابری میانگین ها و فرض مقابل برابر نبودن میانگین ها را آزمون میکند. با توجه به آماره t (198/2-) و سطح معناداری (۰۲۹/۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ میباشد. در نتیجه در سطح اطمینان ۹۵% فرض صفر رد می شود یعنی تفاوت بین میانگین نمرات دو گروه معنادار میباشد. بنابرین وضعیت اشتغال در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر معناداری داشته است. و با توجه به میانگین های دو گروه نشان میدهد سواد مالی افراد شاغل بیشتر از افراد غیر شاغل میباشد.
فرضیه (۶-۴):حوزه فعالیت در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر داشته است.
امور غیر مالی
۴۴
۲۶٫۷۳
۱۲٫۷۸۹
جدول۴-۱۰٫آزمون دو نمونه مستقل حوزه فعالیت در سواد مالی دانشجویان
آزمون لوین برای برابری واریانس ها
آزمون t برای دو نمونه مستقل
F
سطح معناداری
t
درجه آزادی
سطح معناداری
تفاضل میانگین
قاصله اطمینان ۹۵% برای تفاضل
پایینی
بالایی
سواد مالی
مفروض برابری واریانس
۱٫۹۵۴
.۱۶۵
۲٫۲۰۳
۱۱۴
.۰۳۰
۶٫۴۳۹
.۶۴۹
۱۲٫۲۳۰
مفروض نا برابری واریانس
۲٫۳۴۴
۱۰۷٫۸۷۵
.۰۲۱
۶٫۴۳۹
.۹۹۵
۱۱٫۸۸۴
استفاده از آزمون t برای دو نمونه مستقل که وجود تفاوت بین میانگین نمرات در دو گروه را بررسی میکند با فرض صفر، برابری میانگین ها و فرض مقابل برابر نبودن میانگین ها را آزمون میکند. با توجه به آماره t (203/2) و سطح معناداری (۰۳/۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ میباشد. در نتیجه در سطح اطمینان ۹۵% فرض صفر رد می شود یعنی تفاوت بین میانگین نمرات دو گروه معنادار میباشد. بنابرین حوزه فعالیت در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر معناداری داشته است. و با توجه به میانگین های دو گروه نشان میدهد سواد مالی افراد فعال در حوزه مالی بیشتر از افراد فعال در امور غیر مالی میباشد.
فرضیه (۷-۴):استقلال مالی در سواد مالی دانشجویان استان یزد تاثیر داشته است.
غیر مستقل
۲۷۳
۲۷٫۶۸
۱۰٫۸۳۶
جدول۴-۱۱٫آزمون دو نمونه مستقل استقلال مالی در سواد مالی دانشجویان
آزمون لوین برای برابری واریانس ها
آزمون t برای دو نمونه مستقل
F
سطح معناداری
t
درجه آزادی
سطح معناداری
تفاضل میانگین
قاصله اطمینان ۹۵% برای تفاضل
پایینی
بالایی
سواد مالی
مفروض برابری واریانس
۱۳٫۸۰۵
.۰۰۰
۲٫۵۲۹
۳۸۲
.۰۱۲
۳٫۴۹۴
.۷۷۷
۶٫۲۱۰
مفروض نا برابری واریانس
۲٫۱۹۸
۱۵۷٫۰۸۲
.۰۲۹
۳٫۴۹۴
.۳۵۴
۶٫۶۳۳
استفاده از آزمون t برای دو نمونه مستقل که وجود تفاوت بین میانگین نمرات در دو گروه را بررسی میکند با فرض صفر، برابری میانگین ها و فرض مقابل برابر نبودن میانگین ها را آزمون میکند. با توجه به آماره t (198/2) و سطح معناداری (۰۲۹/۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ میباشد. در نتیجه در سطح اطمینان ۹۵% فرض صفر رد می شود یعنی تفاوت بین میانگین نمرات دو گروه معنادار میباشد. بنابرین استقلال مالی در سواد مالی دانشجویان استان یزد تاثیر معناداری داشته است. با توجه به میانگین های دو گروه نشان میدهد سواد مالی افراد دارای استقلال مالی بیشتر از افراد فاقد استقلال مالی میباشند.
فرضیه (۸-۴):دانشکده تحصیلی در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر داشته است.
۲٫۲۴۹
۴
۳۷۹
.۰۶۲
جدول۴-۱۳ . ازمون آنالیز واریانس یکطرفه دانشکده تحصیلی در سواد مالی دانشجویان
عامل
گروه ها
تعداد
میانگین
آمارهf
سطح معناداری
سواد مالی
اقتصاد،حسابداری و مدیریت
۱۰۰
۲۷٫۲۰
۴٫۱۶۴
.۰۰۳
علوم انسانی
۹۸
۲۶٫۴۹
علوم پایه
۲۹
۲۵٫۱۰
فنی مهندسی
۱۵۱
۳۱٫۶۶
پزشکی
۶
۳۲٫۰۰
ابتدا آزمون همگنی واریانس ها انجام شده که با توجه به آماره لوین و p-مقدار (۰۶۲/۰) که بزرگتر از ۰٫۰۵ میباشد فرض صفر رد نمی شود یعنی هر پنج گروه واریانس های برابری دارند،سپس با توجه به آزمون آنالیز واریانس یکطرفه و اندازه آماره F(164/4) و سطح معنا داری (۰۰۳/۰) که از ۰۵/۰ کوچکتر است در سطح اطمینان ۹۵% فرض صفر رد می شود لذا در سطح اطمینان ۹۵% تفاوت معنی داری بین حداقل دو میانگین از پنج دانشکده تحصیلی در سواد مالی دانشجویان استان یزد وجود دارد. بنابرین دانشکده تحصیلی در سواد مالی دانشجویان تاثیر معناداری داشته است.
-
- – vitt ↑
-
- – van praag ↑
-
- – Shogren ↑
-
- -Aimee۵- Kim ↑
-
- -National Endowment for financial Education ↑
-
- -Lyons ↑
-
- -Bodvarsson & walder ↑
-
- -National Endowment for financial Education ↑
-
- -Huston ↑
-
- -Jacob ↑
-
- -Vitt ↑
-
- -Garman & Forgue ↑
-
- -Hogarth ↑
-
- -Tituse ↑
-
- -Fox & Bartholoma ↑
-
- -Danes & Haberman ↑
-
- – Lusardi ↑
-
- -Monticone ↑
-
- -Mullins ↑
-
- -Neill ↑
-
- -Cude ↑
-
- -Katlin ↑