حریری و افنانی (۱۳۸۷) به تعیین کیفیت خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران، با بهره گرفتن از لیب کوال پرداختند. یافته های پژوهش آن ها نشان داد خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به کتابخانههای دو دانشگاه دیگر یعنی کتابخانه مرکزی شهید بهشتی و کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، کیفیت بالاتری داشته، اما سطح خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران دارای تفاوت معناداری نبوده است. همچنین خدمات هر سه کتابخانه در بعد کنترل اطلاعات، نسبت به ابعاد دیگر فاصله بیشتری با انتظارهای کاربران داشته است.
بابا غیبی و فتاحی (۱۳۸۷) در پژوهش خود کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی را در دو سطح «موجود» و «مورد انتظار»بررسی کردند. همچنین مقایسه ی دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و کتابداران در مورد کیفیت خدمات موجود کتابخانهها، نشان از تفاوت معناداری بین دو گروه داشت، به نحوی که دانشجویان کارشناسی ارشد کیفیت خدمات موجود را پایینتر از کتابداران ارزیابی کردهاند. از طرفی، یافته ی دیگر پژوهش آن ها نشان داد کتابداران در درک نیازها و انتظارهای دانشجویان کارشناسی ارشد توانمند بودهاند. بنابرین، تفاوت دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و کتابداران را ناشی از تجربه و مهارت ناکافی دانشجویان از منابع و خدمات داشته اند.آنان این امر را به این احتمال نسبت دادهاند که کتابداران به خوبی از عهده ی آموزش دانشجویان بر نیامده و اطلاعرسانی مطلوبی نداشتهاند. احتمال دیگر آن که کتابداران بر اساس استانداردهای کمّی و تطابق وضعیت موجود با مطلوب به قضاوت پرداختهاند، اما دانشجویان کارشناسی ارشد وضعیت موجود را با استانداردهای ذهنی خودکه نشأت گرفته از انتظارهای آن ها است انطباق دادهاند و در نتیجه وضعیت موجود را پایینتر ارزیابی نمودهاند.
نجفقلی نژاد و حسن زاده (۱۳۸۸)در پژوهش خود کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس را با بهره گرفتن از لیب کوال مورد بررسی قرار دادند. نتایج آن ها نشان داد که در بیشتر موارد بین انتظارات کاربران و خدمات ارائه شده از سوی کتابخانه مذکور تفاوت وجود دارد. خواسته های کاربران در سطح حداقل تا حدودی برآورده شده است، ولی با سطح مطلوب و حداکثر انتظارات کاربران تفاوت قابل ملاحظه ای وجود دارد. بین گروههای مختلف کاربری اعم از استاد و دانشجو به لحاظ شکاف بین انتظارات و خدمات ارائه شده، تفاوت معناداری وجود داشت. اما بین کاربران درون سازمانی و برون سازمانی به لحاظ شکاف بین انتظارات و خدمات ارائه شده، تفاوت معناداری وجود نداشت.
امیدی فر و موسوی زاده (۱۳۸۸) در پژوهش خود با عنوان سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با بهره گرفتن از مدل لیب کوال، به این نتایج رسیدند که در بعد تاثیر خدمت، کتابخانه توانسته است حداقل انتظارات کاربران را برآورده کند. اما در بعد های «کنترل اطلاعات» و «کتابخانه به عنوان مکان»، کتابخانه نتوانسته حداقل انتظارات کاربران خود را برآورده کند. پس از آزمون فرضیهها در تک تک مؤلفه های لیب کوآل، پژوهشگران دریافتند که در هر سه مؤلفه، بین سطح دریافت با سطح حداقل انتظارات، و بین سطح دریافت با سطح حداکثر انتظارات کاربران از کیفیت خدمات، تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که به نظر کاربران، بعد کنترل اطلاعات نسبت به سایر ابعاد از اهمیت بیش تری برخوردار است.
غفاری و کرانی (۱۳۸۹) با مدل تحلیل شکاف به بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه کرمانشاه پرداختند. یافته های پژوهش آنان، میانگین کل خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از نظر شکاف کفایت خدمات را مثبت گزارش کرد. یعنی کتابخانه ها توانسته بودند حداقل انتظارات کاربران خود را برآورده کنند. دیگر یافته ها شکاف برتری خدمات را منفی نشان داد و مشخص نمود کتابخانه ها فاصله زیادی با تأمین انتظارات کاربران در مطلوب ترین سطح خدمات دارد. همچنین پژوهش آنان نشان داد، کتابخانه ها در بعد تأثیر خدمات برخلاف دو بعد دیگر توانسته اند حداقل خدمات مورد قبول کاربران را به نحو مناسبی برآورده کنند و کتابخانه دانشکده بهداشت با میانگین ۳۷/۶ عملکرد بهتری داشته است.
مردانی و شریف مقدم (۱۳۹۰) با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان و کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تعیین کیفیت خدمات کتابخانههای این دانشگاه، به اجرای مدل لیب کوال پرداختند. نتایج این پژوهش نشان داد کاربران کیفیت خدمات موجود را پایین تر از کتابداران ارزیابی کردهاند که این تفاوت در بعد کنترل اطلاعات عمیق تر میباشد. شکاف برتری خدمات در مورد کل خدمات کتابخانههای مورد مطالعه در این پژوهش میزان منفی ۸/۲ ارزیابی شد و کتابخانههای مورد مطالعه، فاصله زیادی با تأمین انتظارات کاربران در ارتباط با مطلوب ترین سطح خدمات آن ها نشان دادند. همچنین کتابداران درک و برداشت صحیحی از انتظارات کاربران خود داشتند و شکاف میان انتظارات کاربران و ادراک کتابداران از نیازها و انتظارات آن ها بسیار ناچیز به دست آمد.
هاشمیان، آل مختار و حسن زاده (۱۳۹۱) به بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداختند. نتایج آن ها حاکی از شکاف کفایت و شکاف برتری منفی در همه ی ابعاد مدل گشت و نشان داد میانگین سطح دریافت خدمات کتابخانه ای هم از حداقل انتظارات و هم از حداکثر انتظارات به طور معناداری کمتر است. همچنین آن ها بیشترین رضایت کاربران را به ترتیب در ابعاد تأثیر خدمات، کتابخانه به عنوان مکان و سپس کنترل اطلاعات گزارش کردند.
بررسی کیفیت خدمات در کتابخانههای علوم پزشکی دانشگاه مشهد توسط پدرام نیا، مدیرامنی و قوامی قنبرآبادی در سال ۲۰۱۱ بیشترین نمره میانگین را مربوط به بعد تاثیر خدمات و کمترین نمره میانگین را متعلق به بعد کتابخانه به عنوان مکان نشان داد. نتایج کلی پژوهش آن ها بر اهمیت سطح دانش تخصصی کتابداران در ارائه خدمات مناسب در بخش امانت و مرجع تأکید میکند. نتیجه قابل توجه مطالعه آن ها در بعد کنترل اطلاعات، با بیشترین رضایت مربوط به ساعات کار مناسب، نظام رده بندی مناسب برای جستجو و دسترسی به اطلاعات و نیز زمان مناسب برای امانت منابع بود. بیشترین شکاف مربوط به به روز رسانی بانک های اطلاعاتی چندرسانه ای، تعداد مناسب کامپیوترها، امکانات کافی مانند لپ تاپ یا کامپیوتر و شبکه با پهنای باند مناسب برای دسترسی بهتر به منابع الکترونیکی مشترک شده از طریق وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود.
پیشینه پژوهش در خارج
پژوهش های نسبتا زیادی با بهره گرفتن از مدل لیب کوال در کشورهای مختلف انجام گرفته است که در زیر به نمونه هایی از آن ها اشاره میشود.