-
-
- استولیر[۲۴] (۲۰۰۰) در تحقیق تحت عنوان معلم و فناوری اطلاعات و ارتباطات به این نتیجه رسید که معلم میتواند با کمک فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی برنامه آموزشی خود را با نیازهای جدید تفکر بشری هماهنگ کند. در زمان کاربرد فناوریهای جدید، وظیفه او ارائه دانش محتوایی نیست بلکه باید مهارتهای تفکر انتقادی را هم پرورش دهد؛ و به منظور آماده سازی دانش آموزان برای رویارویی با جامعه اطلاعاتی شیوه کار گروهی را آموزش دهد (به نقل شاه مرادی، ۱۳۹۱)
-
-
- هاپسن[۲۵](۱۹۹۸) رابطه میان محیط کلاسهای غنی شده با فناوری و رشد مهارت های تفکر سطح بالا و نگرش دانش آموزان نسبت به کامپیوتر را بررسی کردهاست که: محیط یادگیری عنی شده با فناوری مهارت تفکر سطح بالا را افزایش میدهد و نقش معلمان از سخنران صرف را به تسهیل کننده و راهنما تغییر شکل میدهد و به دانش آموزان کمک میکند به سوی کاربردی کردن دانش حرکت کنند و این محیطهای عنی شده به فناوری اثر مثبت تری و معناداری بر روی نگرش دانش آموزان در زمینه انگیزه،خلاقیت و اهمیت کامپیوتر داشته است.
-
- کینگ[۲۶](۱۹۹۴-۱۹۹۵) بررسی تحت عنوان نگرش دانش آموزان کلاس ۷ نسبت به کامپیوتر و مدرسه در استرالیا انجام داده و بدین نتیجه رسیده است که استفاده از کامپیوتر نگرش مثبت دانش آموزان را نسبت به کامژیوتر و مدرسه افزایش میدهد.
-
- ودارز[۲۷](۱۹۹۴) مطالعه تجربی در مدارس فونیکس، آریزونا انجام داد.او تاثیر کاربرد کامپیوتر بر نگرش، انگیزش و پیشرفت ریاضی دانش آموزان را بررسی کرد نتایج پژوهش نشان دادکه نمره گروه آزمایش در پیشرفت تحصیلی معنادار تر از گروه کنترل بوده ولی تفاوت معناداری میان دو گروه از لحاظ انگیزش ونگرش وجود نداشته است(به نقل از رامپاگاپول،۲۰۰۷).
- کنزک و کریستنس[۲۸](۱۹۹۷) نگرش دانش آموزان را نسبت به فناوری اطلاعات در مدارس ناحیه ۲تگزاس شمالی بررسی کردهاست او نتایج مشابهی در زمینه نگرش دانش آموزان نسبت به فناوری دو مدرسه به دست آورد و هیچ تفاوت معنادار در زمینه نگرش، خلاقیت و انگیزش نسبت به مدرسه دیده نشد است.
۲-۱۹ جمع بندی فصل دوم:
فصلی که از نظر گذشت، حاوی گزیدههای از نظریات پیرامون موضوع مورد پژوهش میباشد. همچنین به تعدادی از پژوهشهای که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در رابطه با متغیرهای مورد مطالعه انجام شدهاند اشاره شده می توان نتیجه گیری کرد که مدارس هوشمند بر فرایند یاددهی یادگیری دانش آموزان تاثیر بسزایی دارند و نگرش مثبت به فناوری تاثیر بهتری در بهبود یادگیری دانش آموزان دارد. با توجه به این امر که در کلیه پژوهشهای گزارش شده پیشین فقط به بررسی تاثیر مدارس هوشمند بر آموزش و یادگیری پرداخته شده و در هیچ یک از پژوهش های انجام گرفته تاثیر مدارس هوشمند بر خودکارآمدی تحصیلی تحقیقی انجام نگرفته و همچنین به مقایسه این مدارس با مدارس عادی نسبت به خودکارآمدی تحصیلی و نگرش دانش آموزان به فناوری اطلاعات و ارتباطات اشارهای نشده است. تا بهتر بتوان درباره کارایی این مدارس سخن گفت، به همین دلیل در این پژوهش به بررسی تاثیر مدارس هوشمند بر فرایند یاددهی یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش تعامل نگرش به فناوری پرداخته و با مدارس عادی مقایسه شده .
فرآیندیاددهییادگیری
۲-۲۰ مدل نظری تحقیق:
مدارس هوشمند
نگرش به فناوری
خودکارآمدی تحصیلی
شکل شماره ۲ ـ ۲ مدل نظری تحقیق
فصل سوم
روششناسی
پژوهش
-
- ـ Unesco ↑
-
- ـ Mishra ↑
-
- ـ Loveless ↑
-
- ـ Rivkin and Harland ↑
-
- ـ Bandora ↑
-
- ـ Morgan-jinks student Efficacy scale(mjses) ↑
-
- ـ Knezek and Christensen ↑
-
- – smartschool ↑
-
- -David prekins ↑
-
- – International Computer Driving License ↑
-
- – Null ↑
-
- – Thomas ↑
-
- -Askamp and Schultz ↑
-
- – Rampagaprn ↑
-
- -Information and Communication Technologies ↑
-
- – Electronic Data Interchange ↑
-
- – Brown and Atkins ↑
-
- – Harris ↑
-
- – Glasvrn and Fix ↑
-
- – Laval and mcgill ↑
-
- -Hanizar and Halim ↑
-
- -Atkinson ↑
-
- – Rumpagaporu ↑
-
- -Astvlyr ↑
-
- – Hopson ↑
-
- -King ↑
-
- -Vdarz ↑