-
-
- مقایسه دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پائین در سبک تفکر اجرائی.
-
- مقایسه دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پائین در سبک تفکر قانونی.
-
- مقایسه دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پائین در سبک تفکر قضایی.
-
- مقایسه دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پائین در انگیزش پیشرفت.
-
- مقایسه دانشجویان دختر و پسر در سبک تفکراجرایی.
-
- مقایسه دانشجویان دختر و پسر در سبک تفکر قانونی.
-
- مقایسه دانشجویان دختر و پسر در سبک تفکر قضایی.
- مقایسه دانشجویان دختر و پسر در انگیزش پیشرفت.
-
۱-۵- فرضیه های پژوهش
-
- بین دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین در سبک تفکراجرائی تفاوت معنادار وجوددارد.
-
- بین دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین در سبک تفکر قانونی تفاوت معنادار وجود دارد.
-
- بین دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین در سبک تفکر قضایی تفاوت معنادار وجود دارد.
-
- بین دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین درانگیزش پیشرفت تفاوت معنادار وجود دارد.
-
- بین دانشجویان دختر و پسر در سبک تفکر اجرایی تفاوت معنادار وجود دارد.
-
- بین دانشجویان دختر و پسر در سبک تفکر قانونی تفاوت معنادار وجود دارد.
-
- بین دانشجویان دختر و پسر در سبک تفکر قضایی تفاوت معنادار وجود دارد.
- بین دانشجویان دختر و پسر در انگیزش پیشرفت تفاوت معنادار وجود دارد
۱-۶-تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی
۱-۶-۱-تعاریف نظری
۱-۶-۱-۱-سبکهای تفکر
سبک تفکراز نظر استرنبرگ عبارت است از« شیوه ترجیحی تفکر»[۱] سبک مترادف با توانایی نیست، بلکه نحوه استفاده از تواناییهای بالقوه است. افراد ممکن است تواناییهای مشابهی داشته باشند،ولی سبکهای تفکرشان متفاوت باشد.سبک تفکر زمینه مشترکی بین تفکر و شخصیت است(استرنبرگ،۱۳۸۱).
۱-۶-۱-۲-کارکردهای سبک تفکر
مهم ترین جنبههای سبکهای تفکر استرنبرگ، کارکردها هستند که شامل سه بعد به شرح زیر میباشند: ۱-سبک تفکر اجرایی: این افراد علاقه مند به اجرای قوانین و دستورالعمل ها هستند. ۲- سبک تفکر قانون گذارانه: این افراد دوست دارند کارها را به میل خود انجام دهند، آنان علاقه مند به خلق و تدوین و طراحی امور هستند. ۳- سبک تفکر قضایی: این افراد به داوری درباره امور و ارزشیابی مسایل گوناگون علاقه مندند(سیف،۱۳۹۱).
۱-۶-۱-۳-انگیزش پیشرفت
منظور از انگیزش پیشرفت یا انگیزش موفقیت « میل یا اشتیاق برای کسب موفقیت و شرکت در فعالیتهایی است که موفقیت در آن ها به کوشش و توانایی شخصی وابسته است »(اسلاوین،۲۰۰۶، به نقل از سیف۱۳۹۱).
۱-۶-۱-۴-پیشرفت تحصیلی
اتکینسون و همکاران پیشرفت تحصیلی را توانایی آموخته شده یا اکتسابی حاصل از دروس ارائه شده یا به عبارت دیگر توانایی آموخته شده یا اکتسابی فرد در موضوعات آموزشگاهی می دانند که به وسیله آزمونهای استاندارد شده اندازه گیری می شود(استکی و همکاران،۱۳۸۹).
۱-۶-۲-تعاریف عملیاتی
۱-۶-۱-۲- کارکردهای سبکهای تفکّر
نمره های افراد در پرسشنامه سبکهای تفکر رابرت استرنبرگ معیار سنجش سبکهای تفکر است که در پژوهش حاضر نمره افراد در بعد کارکردها، که شامل سه خرده آزمون سبک تفکر اجرایی،سبک تفکر قانونگذار و سبک تفکر قضایی است، ملاک بهره مندی افراد در سبک مورد نظر است. و نمره های بالاتر در هر سبک، نشان دهنده برخوردار بودن بیشتر از هرکدام از سبکهااست.
۱-۶-۲-۲-انگیزش پیشرفت
نمره های افراد در آزمون انگیزه پیشرفت هوبرت هرمنس معیار سنجش انگیزش پیشرفت است که بر مبنای نظریه انگیزش پیشرفت مککللند ساخته شده است، که هر چه نمره فرد بالاتر باشد نشان دهنده انگیزش پیشرفت بالاتری در این مقیاس میباشد.
۱-۶-۲-۳- عملکرد تحصیلی بالا
در این پژوهش دانشجویانی که معدل کل آن ها تا آخرین ترم بالاتر از ۱۷ باشد دارای عملکرد تحصیلی بالا میباشند.
۱-۶-۲-۴- عملکرد تحصیلی پایین
با توجه به یکی از تعاریف افت تحصیلی؛کهافت تحصیلی را به معنای فاصله قابل توجه بین توان و استعداد بالقوه و توان بالفعل فرد در فعالیتهای درسی و پیشرفت تحصیلی تعریف کردهاند؛ پژوهشگر با استناد به این تعریف و با این پیش فرض که چون گروه نمونه ما از قشر دانشجو است و کسانی که در کنکور سراسری دانشگاه دولتی نمره قبولی می آورند احتمالاً از لحاظ هوشبهر در سطح مطلوبی هستند و توان بالقوه مطلوبی دارند؛در این پژوهش افراد دارای معدل کل پایین تر از ۱۴ افراد دارای عملکرد تحصیلی پایین میباشند.
۲- فصل دوم
ادبیات و پیشینه پژوهش
در این فصل پیشینه نظری متغیرهای پژوهش، در سه بخش کلی عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی، سبکهای تفکر و انگیزش پیشرفت به ترتیب ارائه شده است.
۲-۱-پیشینه نظری پیشرفت تحصیلی
بنا به تعریف، اتکینسون و همکاران پیشرفت تحصیلی را توانایی آموخته شده یا اکتسابی حاصل از دروس ارائه شده یا به عبارت دیگر توانایی آموخته شده یا اکتسابی فرد در موضوعات آموزشگاهی می دانند که به وسیله آزمونهای استاندارد شده اندازه گیری می شود(استکی و همکاران،۱۳۸۹).
برای پیدا کردن علل یک مشکل به ویژه مشکلات انسانی و اجتماعی تنها نمی توان به یک علت بسنده کرد زیرا پدیدههای اجتماعی همانند یک زنجیر با یکدیگر پیوند دارند بنابرین برای یافتن علل مؤثر در عملکرد تحصیلی باید مسائل گوناگونی را مورد توجه قرار داد که در این بخش این علل به دو دسته فردی و اجتماعی تقسیم شده اند.
۲-۱-۱- عوامل فردی مؤثر در پیشرفت تحصیلی
مطالعات نشان دادهاند که ویژگیهای فردی دانش آموز از قبیل؛ سلامت روان دانش آموز، انگیزش، درگیری در فعالیتهای مدرسه و تلاش دانش آموز، همه تأثیرات معناداری بر پیشرفت فراگیر دارد(انگین دمیر،۲۰۰۹). که در اینجا عوامل فردی در سه دسته کلی عوامل شناختی، عوامل عاطفی و عواملبینابین بحث میشوند.
۲-۱-۱-۱- عوامل شناختی
عوامل شناختی به تمام تواناییهای روان شناختی همبسته با دانستن و تفکر اطلاق می شود. این توانایی ها در قلمرو آموزش و پرورش از توجه فراوانی برخوردارند زیرا در تعیین میزان سهولت یادگیری فراگیران، و بنابرین در تشخیص اینکه آن ها از لحاظ کاری پیشرفته اند یا افرادی دچار مشکلات ویژه یادگیری، نقش دارند. از جمله این عوامل شناختی تفکر و هوش میباشند.
۲-۱-۱-۱-۱-تفکّر