۰۱/۵
۰۰۰/۰
ارتباطات
۹۵/۲
۴۱/۰
۹۶/۱۳
۰۰۰/۰
رهبری
۰۰/۱
۵۷/۰
۶۵/۶
۰۰۰/۰
ساختار
۵۱/۱
۹۳/۰
۵۰/۷
۰۰۰/۰
کنترل
۱۷/۱
۳۴/۰
۱۰/۳
۰۰۳/۰
نتایج به دست آمده از جدول شماره ۴-۷ حاکی از آن است که از میان ابعاد پنجگانه مدیریت مشارکتی بعد ارتباطات با ضریب بتای۴۱/ ۱ در درجه اول اهمیت از نظر پیشبینی خلاقیت دبیران قرار دارد و بعد از آن ساختار با ضریب بتای ۹۳/۰ در رتبه دوم از نظر پیشبینی خلاقیت دبیران قرار دارد سپس ابعاد رهبری، تصمیم گیری وکنترل با ضرایب بتای (۵۷/۰، ۵۶/۰، ۳۴/۰) به ترتیب در درجات بعدی از نظر پیشبینی خلاقیت دبیران قرار دارند.
ضریب تعیین برابر با ۶۶ درصد بیانگر این مطلب است که ۶۶ درصد از واریانس متغیرملاک یعنی خلاقیت دبیران به وسیله متغیر پیش بین (سبک مدیریت مشارکتی) قابل توضیح است.
نکته قابل توجه در بحث رگرسیون این است که با حرکت از سبک مدیریت سنتی به سبک متعادل و از سبک مدیریت متعادل به سبک مدیریت مشارکتی میزان ضریب تعیین نیز افزایش مییابد. به عبارت دیگر هرچه از سبک مدیریت سنتی فاصله بگیریم و به سمت سبک مدیریت مشارکتی حرکت کنیم بر میزان قدرت پیشبینی متغیر پیش بین افزوده می شود.
در پایان بحث رگرسیون به منظور تکمیل این بحث و به منظور بررسی رابطه پیش بین ابعاد مدیریت (تصمیم گیری، ارتباطات، رهبری، ساختار وکنترل)- بدون دسته بندی کردن مدیریت به سه سبک سنتی، متعادل و مشارکتی- باخلاقیت دبیران از تحلیل رگرسیون با ورود همزمان استفاده شده که نتایج آن در ادامه ذکر شده است.
جدول شماره۴-۸- ضریب رگرسیون بین مؤلفه های مدیریت وخلاقیت دبیران
مدل
b
β استاندارد
R
R2
t
سطح معنی داری
ثابت
۱۵/۲۳
–
۷۴/۰
۵۵/۰
۶۱/۱۹
۰۰۰/۰
ارتباطات
۸۴/۰
۳۲/۰
۱۴/۵
۰۰۰/۰
ساختار
۵۳/۰
۲۹/۰
۵۶/۴
۰۰۰/۰
کنترل
۱۱/۱
۴۲/۰
۹۳/۸
۰۰۰/۰
لازم به یادآوری است که هیچ سبکی به صورت مطلق و صددرصد سنتی، متعادل و یا مشارکتی نمی باشد و در هر سبکی حداقل یک یا چند نمونه از رفتار سبکهای دیگر وجود دارد و این دسته بندی صرفا بر اساس نمراتی است که از مقیاس افتراق مفهومی مدیریت به دست آمده است. سبک سنتی (۷۸-۱) سبک متعادل (۱۰۴-۷۹) سبک مشارکتی (۱۸۲-۱۰۵) و اکنون اگر سبک مدیریتی مدیران را بدون دسته بندی کردن آن به سه سبک مدیریت سنتی، متعادل و مشارکتی و به صورت یکجا و واحد درنظر بگیریم نتایج زیر به دست میآید.
نتایج به دست آمده از جدول شماره ۴-۸ حاکی از آن است که از میان ابعاد پنجگانه مدیریت ابعاد کنترل، ارتباطات و ساختار با ضرایب بتای (۴۲/۰، ۳۲/۰و۲۹/۰) از نظرپیش بینی متغیر ملاک خلاقیت دبیران به ترتیب رتبه های اول تا سوم را دارا میباشند ولی ابعاد (رهبری وتصمیم گیری) با ضرایب بتای(۰۸/۰ و۰۲/۰) سهم معنی داری در پیشبینی متغیر ملاک (خلاقیت دبیران) ندارند و این مطلب نشانگر آن است که هنوز در مدارس ما شیوه غالب تصمیم گیری، تصمیم گیری متمرکز است، مدیران در تصمیم گیری هایشان نظر معلمان را جویا نمی شوند و شیوه غالب رهبری هنوز رهبری وظیفه مدار است.
ضریب تعیین برابر با ۵۵ درصد بیانگر این مطلب است که ۵۵ درصد از کل واریانس متغیرملاک یعنی خلاقیت دبیران به وسیله متغیر پیش بین (سبک مدیریت) قابل توضیح است.
سوال ششم: آیا تفاوت ضرایب همبستگی به دست آمده از سبک مدیریت مشارکتی و خلاقیت با سبک مدیریت سنتی و خلاقیت معنی دار است؟
به منظور بررسی تفاوت ضرایب همبستگی به دست آمده از سبک مدیریت مشارکتی و خلاقیت با سبک مدیریت سنتی و خلاقیت از آزمون Zr fisher استفاده شدکه نتایج درجدول شماره ۱۳ آمده است.
جدول شماره ۴-۹- مقایسه تفاوت ضرایب همبستگی سبک های مدیریت و خلاقیت دبیران
سطح معنی داری
Zتفاوت همبستگی ها
Zr
همبستگی با خلاقیت
N
سبک
۰۱/۰
۰۱/۰
–
۵/۴
۳/۵
۶/۱
۳۸۸/۰
۸۶۷/۰
۱۵۷/۱
۳۷/۰
۷۰/۰
۸۲/۰
۱۲۵
۱۰۰
۵۰
سنتی
متعادل
مشارکتی
نتایج حاصل از جدول شماره ۴-۹حاکی از آن است که z به دست آمده از تفاوت ضرایب همبستگی بین سبک مدیریت سنتی و خلاقیت دبیران با سبک مدیریت مشارکتی و خلاقیت دبیران و همچنین دو سبک مدیریت سنتی و متعادل با خلاقیت دبیران به ترتیب ۵۲/۴ و ۳۲/۵ میباشد که هر دو z از ۵۸/۲ بزرگتر بوده و در سطح ۰۱/۰ معنی دار است بنابرین فرض صفر ما مبنی بر عدم تفاوت بین دو ضریب همبستگی رد می شود ولی z به دست آمده از تفاوت ضرایب همبستگی بین سبک مدیریت متعادل و خلاقیت دبیران با سبک مدیریت مشارکتی و خلاقیت دبیران ۶/۱ میباشد که معنا دار نیست.
سوال هفتم: آیا بین سبک مدیریت مدیران زن و مرد تفاوت معنی دار وجود دارد؟
به منظور بررسی این سوال تحقیق ابتدا تعریف محقق از دو نوع سبک مدیریت (مشارکتی و سنتی) یاد آوری میگردد (در ابزار اندازه گیری توضیح داده شده است) سبک سنتی عبارت بود از سبکی که در مقیاس افتراق مفهومی مدیریت نمره بین (۱تا۷۸) را کسب کند. سبک مشارکتی عبارت بود از سبکی که در مقیاس افتراق مفهومی مدیریت نمره بین (۱۰۵تا ۱۸۲) را کسب کند. لذا به منظور بررسی تفاوت میانگین نمره مدیریت دبیران زن و مرد از آزمون t برای گروههای مستقل استفاده شدکه نتایج در ادامه ذکر گردیده است.
جدول شماره ۴-۱۰- تفاوت میانگین نمرات مدیریت دبیران زن و مرد
جنسیت
میانگین نمره مدیریت
انحراف استاندارد
تفاوت میانگین ها
درجه آزادی
مقدارt
سطح معنی داری
مرد
۸۵
۳۴/۲۶
۱۱
۲۷۳
۱۰/۳-
۰۰۲/۰
زن
۹۶
۵۸/۳۳
نتایج حاصل از جدول شماره۴-۱۰ نشانگر آن است که تفاوت میانگین نمره مدیریت دو گروه با درجه آزادی ۲۷۳ در سطح (۰۱/۰P) معنی دار است همچنان که جدول نشان میدهد میانگین نمره مدیریت زنان بیشتر از میانگین نمره مدیریت مردان است بنابرین فرض صفر ما مبنی بر عدم تفاوت میانگین نمره مدیریت دو گروه زنان و مردان رد می شود.به عبارتی دیگربیانگرمیزان مشارکت بیشترگروه زنان درحوزه مدیریت مشارکتی میباشد
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
۵-۱- بررسی نتایج
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر سبکهای مدیریت (مشارکتی و سنتی) بر خلاقیت دبیران مدارس متوسطه نواحی دوگانه شهر شیراز بوده است.
در این مطالعه مواردی چون بررسی رابطه سبکهای مدیریت (مشارکتی، متعادل و سنتی) و خلاقیت دبیران، بررسی تاثیر ابعاد مدیریت مشارکتی، متعادل و سنتی (تصمیم گیری، ارتباطات، رهبری، ساختار و کنترل) بر خلاقیت دبیران، بررسی تفاوت ضرایب همبستگی سبک مدیریت مشارکتی و خلاقیت با سبک مدیریت سنتی و خلاقیت دبیران و در پایان تفاوت سبک مدیریت مدیران زن و مرد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.