۳-۵- گردآوری داده ها
تحقیق حاضر از حیث هدف، بنیادی و کاربردی بوده و از جهت استراتژیهای پژوهشی نیز پیمایشی محسوب میگردد(دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۵). فرایند این پژوهش بر پایه روش استقرایی- قیاسی استوار گردیده است. در مرحله استقرایی تحقیق، مبتنی بر مطالعات کتابخانهای چارچوب مفهومی تحقیق معرفی و فرضیاتی برای آزمودن تعریف گردید. اکنون در مرحله قیاسی لازم است تا جامعه تحقیق، شیوه نمونهگیری و گردآوری داده ها و در نهایت تجزیه وتحلیل داده ها تبیین گردد.
در ادامه این فصل از تحقیق به تشریح محل اجرای پژوهش و شیوه تعیین حجم و انتخاب نمونه پرداخته و سپس چگونگی استفاده از شیوه های مستقیم و غیرمستقیم گردآوری داده ها و تأیید پایایی و روایی آن ها مورد بحث قرار میگیرد. همچنین در رابطه با شیوه های تجزیه وتحلیل داده ها اعم از تحلیل عاملی اکتشافی، تاییدی، مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مطالبی آورده میشود.
۳-۵-۱- جامعه تحقیق
همان گونه که پیش از این بیان شد، مفهوم سرمایه گذاری ریسک پذیر تنها مختص و محدود به دامنه خاصی از سازمانها نیست و در مورد تمامی کسب و کارها و سطوح سازمانی کاربرد مییابد. به دلیل اهمیت بخش صنعت در مجموعه بنگاه های کوچک و متوسط استان یزد و گسترش روزافزون این بخش در سال های اخیر(که توسعه آن با حمایت دولت، همچنان با استقبال مردمی همراه است)، جامعه تحقیق حاضر شامل مشتریان و کارکنان صندوق پژوهش و فناوری استان یزد تعریف شده است.
۳-۵-۲- شیوه نمونهگیری
امکان تکرارپذیری و سازگاری نتایج، زمانی قوت میگیرد که بنگاه های صنعتی منتخب از ویژگیهای مشابهی برخوردار باشند(Yin, 1993). با توجه به متغیرهای کنترل تحقیق که شامل اندازه و شاخه صنعتی بنگاههای تولیدی میباشد، شیوه نمونهگیری به گونهای تعیین گردید که نمونه های منتخب از تشابهات لازم برحسب متغیرهای کنترل برخوردار باشند. شیوه نمونهگیری از نوع تصادفی طبقهبندیشده میباشد. تعریف طبقات جامعه با توجه به متغیرهای کنترل اندازه و شاخه صنعتی صورت گرفته و به نسبت حجم هر طبقه به حجم جامعه اقدام به تعیین اندازه نمونه در طبقات خواهد شد. همان گونه که بیان شد بنگاههای تولیدی از حیث اندازه سازمانی به سه دسته خیلی کوچک، کوچک و متوسط و از جهت شاخه صنعتی نیز به ۲ دسته تقسیمبندی گردید. جدول (۲-۳) در برگیرنده اطلاعات لازم و شیوه محاسبه حجم نمونه در این تحقیق میباشد.
جدول(۳-۲): تعیین حجم نمونه
شرح
P
Q
d
N
T
تعداد نمونه
رابطه نمونهگیری
سناریو۱
۵۰/۰
۵۰/۰
۱/۰
۴۸
۹۶/۱
۴۲/۱۰۰
سناریو۲
۵۰/۰
۵۰/۰
۰۵/۰
۴۸
۹۶/۱
۸۲/۴۲
نمونه طبقه iام، دحجم کل جامعه، Pنسبت واحدهایی از جامعه که در طبقه معینی قرار دارند، dدرجه خطا، Qنسبت واحدهایی از جامعه که در طبقه معینی قرار ندارند، Tمقدار آماره t استیودنت
با رویکردی محافظهکارانه لازم است تا ۱۰۰ نمونه انتخاب گردد. بر مبنای نسبت حجم طبقات به حجم جامعه و همچنین حجم نمونه نهایی، تعداد نمونه در هریک از طبقات تعیین میگردد.
۳-۶- پرسشنامه
پرسشنامه یکی از متداولترین ابزارهای گردآوری دادههاست که نگرش افراد را نسبت به یک واقعیت مورد ارزیابی قرار میدهد. در پژوهش حاضر نیز از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی گردآوری نظرات مدیران وکارکنان در حوزه سرمایه گذاری ریسک پذیر منتخب استفاده شده است. از مدیران – مالکان واحدهای صنعتی درخواست گردید تا وضعیت مفاهیم مورد مطالعه اعم از سطح اقدامات سرمایه گذاری ریسک پذیر، مؤلفههای صندوق های سرمایه گذاری و مؤلفههای محیطی بنگاه صنعتیشان را در قالب پاسخهای منتخب از طیف ۵ گزینهای لیکرت تعیین نمایند. علاوه بر ۲۳ سوال بسته، ۷ سوال باز نیز جهت گردآوری نقطهنظرات تکمیلی طراحی شده و در پرسشنامه گنجانده شد. طراحی پرسشنامه به گونهایست که شامل ۶ قسمت مجزا و درعین حال مرتبط میگردد.
در نهایت آخرین قسمت ابزار اندازهگیری اختصاص به مؤلفههای جمعیتی پاسخدهندگان دارد که ویژگیهای شخصی آن ها را مورد توجه قرار میدهد. در ادامه به تشریح بیشتر هریک از قسمتهای ابزار اندازهگیری تحقیق خواهیم پرداخت.
بسته پرسشنامه
به منظور تسهیل در روند تکمیل و بازگرداندن پرسشنامهها، به همراه هر پرسشنامه یک کتاب با عنوان دولت الکترونیک به عنوان هدیه در اختیار پاسخدهندگان قرار گرفت. همچنین نامهای با مضمون تقدیر از پاسخدهندگان بواسطه تکمیل پرسشنامه و همچنین توضیحاتی در رابطه با کتاب مرسولی تهیه گردید و همراه با کتاب و پرسشنامه در یک پاکت A4 مخصوص قرار گرفت. علاوه بر موارد برشمرده شده، پاکت پستی با برچسب شماره صندوق پستی به محتویات بسته اضافه شد تا این مجموعه به عنوان بسته پرسشنامه برای پاسخدهندگان ارسال گردد.
با تکمیل مرحله ارسال پرسشنامهها، پیگیریهای لازم جهت بازگرداندن آن ها آغاز گردید. در هفته نخست ۴۸ عدد از پرسشنامهها بازگردانده شد که از این تعداد ۴۸ عدد پرسشنامه توزیع شده به شیوه حضوری توزیع شده بود.
مرحله توزیع حضوری پرسشنامهها ۲۵ روز به طول انجامید. پس از اتمام این مرحله تعداد ۴۸ پرسشنامه بلافاصله پس از تحویل و ارائه توضیحات، توسط پاسخدهندگان تکمیل شده و توسط اعضای تیمها برگردانده شد.
۳-۷- آزمون ابزار اندازهگیری
بعد از توسعه هر ابزار اندازهگیری در تحقیقات زمینهیابی[۲۴] لازم است تا ویژگیهای علمی آن مورد آزمون قرار گیرد. برای آزمودن برازش منطقی اندازه ها، محققین از دو معیار روایی و پایایی در تحقیقات بهره میگیرند. بدین منظور شیوه های ارزیابی روایی درونی و بیرونی[۲۵] و سپس پایایی ابزار پیمایشی تحقیق تبیین میگردد.
۳-۷-۱- روایی
در حالی که اعتبار با دقت، همسانی و سازگاری آزمون سروکار دارد، روایی نشان میدهد که ابزار اندازهگیری واقعا چه چیزی را میسنجد. ابزاری که برای سنجش متغیرهای پژوهش رواست باید آنچه را که مورد نظر است اندازهگیری کند و برای پژوهشگر اطلاعات مفیدی را فراهم آورد. به عبارت دیگر سطح مناسبی از اعتبار شرط لازم و اولیه روایی است اما اعتبار به تنهایی روایی را تضمین نمیکند. روایی بر اساس طبقهبندی کمیته مشترک انجمن روانشناسی آمریکا، انجمن پژوهشی آموزشی آمریکا و شورای ملی اندازهگیریهای به کاررفته در آموزش به سه نوع تقسیم میشود. محتوا، وابسته به ملاک و سازه. (کرلینجر، ۱۳۷۴، ص.۱۳۳) و
(داناییفرد و همکاران، ۱۳۸۳). (Hair et al., 1992) شکل (۵-۳) انواع روایی ابزارهای اندازهگیری مفاهیم پژوهشی را نمایش میدهد.
روایی
روایی محتوا
روایی وابسته به ملاک
روایی سازه
روایی همگرا
روایی واگرا
روایی همزمان
روایی پیشبینی
روایی ظاهری
روایی تکبعدی
شکل(۳-۳): آزمونهای برازش روایی ابزارهای اندازهگیری